Pedagogiskt arbete är ett relativt ungt ämne och forskningsområde som vuxit fram de senaste två decennierna. Det är lärarnas ”eget” forskarutbildningsämne för att kunna utveckla kunskaperna inom läraryrket. Ett tjugotal forskare släpper nu en lärobok: Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker. Huvudsyftet med boken är att ytterligare forma och utveckla ämnet, med fokus på förskola,…
I länder med god barnomsorg finns inga belägg för att barns utveckling gynnas av mer än ungefär sex månaders föräldraledighet. Det kan tvärtom vara bra med barnomsorg tidigt, särskilt för barn från utsatta miljöer skriver Nabanita Datta Gupta och Jonas Jessen i en ny SNS-rapport.
Ta del av forskningsresultat från finalkonferensen för projektet "Lekstunder och språkaktiviteter: specialpedagogiska insatser i inkluderande förskolor för barn i behov av stöd".
Genom att bryta ned mål i läroplanen, och låta arbetet få ta tid, har både förskollärare och barnskötare fått fördjupad kunskap om vad målen innebär i praktiken. Det visar Marie Kniest i sin utvecklingsartikel.
Forskaren Susanne Kjällander ser många fördelar med digitaliseringen i förskolan. "Men det ska inte användas som barnvakt eller avledning. Låt barnen producera i stället för att konsumera", säger hon.
Enligt läroplanen ska varje barn ges förutsättningar att utveckla förmågan att kommunicera upplevelser i olika uttrycksformer. Kort sagt: Ges möjlighet till multimodalt berättande. Susanne Kjällander vet allt om varför det är så viktigt.
Utrikesfödda barn konsumerar mindre vård än svenska, trots att forskningen visar att de har en högre risk för psykisk ohälsa, visar en avhandling av Ester Gubi.
Förskolemiljön håller på att förändras. Naturliga grönytor försvinner, barngrupperna växer och byggnadskomplexen likaså. Vad betyder det för barns hälsa, för deras relationer med varandra och förhållandet till naturen? Det undersöker Annika Manni och hennes forskargrupp tillsammans med storförskolor i Umeå kommun.