Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 2 av 144

Helheter i de finländska styrdokumenten för småbarnspedagogik – huvudsak och huvudbry för lärarutbildningen

2024-12-19
Studiens syfte är att analysera textsekvenser som innehåller formuleringar med helhet i de tre finländska småbarnspedagogiska styrdokumenten. Dessutom diskuterar vi hur utbildningen av lärare inom småbarnspedagogik kan tydliggöra dessa helheter för studenterna. 

Professionell självförståelse och personligt värdesystem: förskollärarstudenters konstruktioner av en yrkesidentitet

2024-12-19
Syftet är att fördjupa kunskapen om förskollärarstudenters konstruktioner av en blivande yrkesidentitet i reflektionstexter och vilka dilemman som framträder i relation till en förändrad utbildningskontext för förskola. 40 reflektionstexter har analyserats utifrån lärares tolkande referensram.