The study in this paper aims to contribute knowledge about what characterizes STREAM didaktik in preschool based on a theory-informed teaching arrangement in an ULF network (pdf).
När barns krigslekar inte tillåts, eller ignoreras, riskerar barnen att distanseras från undervisning och gemenskap i förskola, skola och fritidshem. Barnen går också miste om möjligheter att utvecklas.
– Förutom det grundläggande, att inkludera alla, kan läraren plantera kulturella redskap i leken och exempelvis lägga till att skrivande eller räknande blir en förutsättning för att leken ska fortsätta, säger Niklas Pramling, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet som forskat om vilka förutsättningar som krävs för att använda lek i förskolans undervisning.
Ett ökat engagemang och ett mer lustfyllt sätt att lära. Det är de främsta vinsterna med lekresponsiv undervisning, enligt förskoleläraren Therese Jonsson.
Vilken roll lek ska ges i förskolan har varit i fokus för forskning inte minst sedan undervisning infördes som begrepp i förskolans uppdrag. Bland forskare och lärare går en skiljelinje mellan att införliva undervisningen i leken, med vuxna som deltagare, och att inte använda barns lek för syften utanför leken självt.
Syftet med detta praktiknära forskningsprojekt är att framställa och pröva ett läromedel för förskolan där dockor används som didaktiskt verktyg. (pdf)
För mycket förberedelse för skolan. För lite utrymme för oavbruten lek och samtal. Professor Alison Clark vill se ett långsammare tempo och mer tid i förskolan. "Både pedagogerna och barnen mår bra av att förskolan blir mer hållbar", säger hon.
Det skiljer sig stort hur förskolor jobbar med barns delaktighet och inflytande och hur de följer upp det arbetet. Det visar Therese Hultman i sin utvecklingsartikel, som skrivits i samband med Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.
Tydligt fokus på delaktighet och inflytande för både barn och medarbetare gav positiva resultat i förskolans arbete kring hållbarhet. Det visar förskollärarna Sofie Spångberg och Susanna Fors i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.