Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 18 av 136

Forskning och utveckling kategorier

Kvalitetsindikatorer i utvikling av leke- og læringsmiljøet i barnehagen ‒ barnehagelæreres perspektiver

2023-01-13
Studien er en kvalitativ studie. Det empiriske grunnlaget for artikkelen er gruppediskusjoner fra to workshops med styrere og pedagogiske ledere i tre barnehager i Norge. Resultatet viser barnehagelærernes perspektiver på kvalitet i utvikling av leke- og læringsmiljøet i barnehagen.
Forskning och utveckling kategorier

Samtycke, känslor och möjligheter att agera: barnsyn och barns aktörskap i sexualbrottsförebyggande litteratur för förskoleåldern

2023-01-13
I artikeln analyseras svenska bilderböcker som gör anspråk på att förebygga sexuella övergrepp. Syftet med studien är att analysera böckernas barnsyn och syn på barns aktörskap. Analysen visar att böckerna beskriver övergrepp i vaga uttryck.

«Jeg har ikke trykt!» Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen

2023-01-13
I denne artikkelen utforskes barnehagebarns og barnehagelæreres ytringer om teknologi i samtalebasert gruppelesing av digitale bildebøker på nettbrett i norske barnehager. Flere tidligere studier om lesing på nettbrett har undersøkt antall ytringer, mens få studier har utforsket innholdet i ytringene om det teknologiske.
Forskning och utveckling kategorier

Looking for children’s resistance in pedagogical documentation with ECE students: a case study of slow and multiple listening

2023-01-13
It may be essential for children to have the possibility to express resistance in diverse ways and for different reasons in order to develop democratic practice in kindergarten. But how can early childhood education students recognise, reflect on and work with notions of resistance? We explore the use of young children’s photographs as a springboard for students’ explorations by bringing together concepts of resistance and multiple listening with thinking about slow pedagogies.
1171819136