Nordiska daghemsbarn får ofta lyssna på sagor men kunde få fler möjligheter att experimentera med skriftspråket. Det visar en studie utförd av forskare vid bland annat Åbo Akademi bland nordiska lärare inom småbarnspedagogik som också tyder på att tidiga läs- och skrivaktiviteter oftast är oplanerade och att sättet lärarna ordnar högläsning på skiljer sig mellan…
Change is prominent across the shifting landscapes of early childhood so young children experience it as a matter of course. However, change presents disequilibrium that young children may need time and support to accommodate. Young children also benefit if we ensure their experiences of change are balanced with the security afforded by continuity and routine.
This study explored how involving children in research forces ethical dilemmas in-situ which require a ‘right here and right now’ response from the researcher.
Preschool teachers’ read-aloud and writing practices were investigated using a questionnaire about how activities were planned and organized, and what their purpose was. The results indicate that early literacy practices were not planned systematically. Most of the preschool teachers (77%) reported having storybook read-alouds at least three times per week.
Findings suggest that inviting parents to participate actively in preschool transition may help better engage them in the introduction process, which in turn may positively influence family–teacher relationship-building.
Den föräldraaktiva modellen vid introduktion på förskolan verkar påverka barnen positivt. Det visar resultaten av ett större forskningsprojekt vid Lunds universitet.
Det finns stora skillnader i kvalitet i förskolornas språkundervisning.Det visar en studie från Göteborgs universitet. Forskaren Pia Williams berättar om vad de kom fram till.
Barn firar jul och påsk i förskolan, men får sällan reda på bakgrunden till högtiderna. En studie visar att pedagogerna känner en oro för att blanda in religion i undervisningen.
I stort sett alla förskolor ägnar mycket tid åt att uppmärksamma traditioner som jul och påsk, men väldigt få förklarar varför högtiderna firas. Till stor del beror det på okunskap om religion och osäkerhet om vad som är tillåtet när religion tas upp i förskolan, visar en ny studie.
Lek mellan barn är viktigt för att barn ska utvecklas socialt och må bra. I den här studien undersöker forskarna en lek- och samspelsintervention som genomfördes på fyra förskolor. Resultatet pekar mot att arbetssättet ökade delaktighet och engagemanget hos de barn som deltog i forskningsstudien.