Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 13 av 144

Forskning och utveckling kategorier

Hur ska förskollärarens ledande uppdrag omsättas i praktiken?

2024-01-24
Enligt skollagen och förskolans läroplan ingår det i förskollärarens uppdrag att leda arbetet med undervisning inom förskolan. Men hur går detta till rent konkret i praktiken på Sveriges förskolor? Ett forskningsprojekt ska nu undersöka hur förskollärare och rektorer tolkar och omsätter detta uppdrag i sin vardag samt vilka konsekvenser detta får för det pedagogiska arbetet…
Forskning och utveckling kategorier

Med språket som paraply​

2024-01-23
Med ett tematiskt, språkande arbetssätt blir barnen i Tallbacksgårdens förskola språkligt medvetna. För att barnen ska få ett så bra mottagande som möjligt använder förskolan olika språkstöd, både för barnens och föräldrarnas skull. Föräldrar ska känna sig välkomna, förstå vad personalen pratar om och vara delaktiga i barnens utveckling. ​
Forskning och utveckling kategorier

Ge familjen en trygg start

2024-01-23
Att börja förskolan är en stor händelse – både i barnets och förälderns liv. Ett bra samarbete med familjen är en förutsättning för att kunna ge barnet en trygg introduktion. Psykologen Anna Hellberg Björklund ger tips på vägen.

Blivande lärares kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Olika perspektiv på vägar till ökad likvärdighet i skola och förskola

2024-01-23
I en studie från Linköpings universitet har forskarna granskat hur Utbildningsdepartementets förslag på revidering av examensmålet om specialpedagogik togs emot av högskolor och universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Framtidsspaning på praktiknära forskning i förskolor och skolor

2024-01-17
Just nu pågår en utlysning av ULF-medel i Göteborgsregionens förskolor och skolor. ULF-forskning genomförs i samverkan mellan akademin och förskole- eller skolverksamhet. Flera av forskningsskisserna har skickats in av lärare och rektorer och kan resultera i forskningsprojekt. Vilka som beviljas medel meddelas i slutet på april 2024.

Studie rörande språkutvecklandearbetssätt vid åtta förskolor i Nackakommun

2024-01-17
Syftet med studien är att erhålla en fördjupad bild av hur förskolor i områden med många barn som har utländsk bakgrund arbetar kvalitativt med barns språkutveckling för att ge vägledning för fortsatta satsningar. I studien har åtta förskolors språkutvecklande arbetssätt granskats och analyserats med stöd av forskning på området. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Barn med annat modersmål hamnar utanför i leken

2024-01-11
Barn som har ett annat modersmål än svenska är mindre delaktiga i fri lek än andra barn i förskolan. Det visar en studie av 78 avdelningar. "Mönstret var tydligare än vi hade trott", säger forskaren Frida Åström. Barn i behov av särskilt stöd visade däremot inte lägre delaktighet än andra barn.

Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole

2024-01-09
Denne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som akkurat har begynt på skolen, analyseres barns uttrykk som «lekende fortellinger». 

Inkludering och arbetet med särskilt stöd i förskolan

2024-01-09
Syftet med denna studie är att öka vår kunskap om hur det särskilda stödet utformas utifrån de barn som anses vara i behov av särskilt stöd. Underlaget består av intervjuer med 15 förskollärare. Datamaterialet bearbetades genom en konventionell innehållsanalys.
1121314144