Språk utvecklar alla barn, även dem med språkstörningar. Specialpedagogen Åse Ingemanssons uppgift är att hitta de flerspråkiga som behöver extra hjälp.
Barn med hörselnedsättning behöver mer insatser när det gäller språkförmågan. Det menar Olof Sandgren, som forskat om hur förmågan att samspela ser ut för barn med hörselnedsättning.
Får svenska lärare för lite tid att undervisa och tvingas eleverna arbeta för mycket på egen hand? I Vetandets världs serie om skolan handlar det denna gång om lärarrollens betydelse för elevernas kunskaper.
Forskare har på uppdrag av Skolverket undersökt hur förskolan arbetar för att förstärka exempelvis kreativitet, samarbetsförmåga och ansvarstagande hos barnen.
Det finns stöd för de långsiktiga effekterna av program för föräldrar som ofta upplever att de hamnar i konflikt med sina barn. Det visar en ny avhandling från Karolinska Institutet.
Vilka faktorer påverkar skolresultat och yrkespreferenser i barndomen samt förklarar utbildningsnivå och yrkesstatus som vuxen? Det har Cecilia von Otter studerat.
På teckenspråkets dag släpper Specialpedagogiska skolmyndigheten ett nytt läromedel – Händernas värld. Det är ett webbaserat läromedel för att lära sig teckenspråk.
Samhället borde göra mer för att öka kunskapen om autism, anser Pier Jaarsma, som forskat om autism och etik. Han menar att personer med autism kan ses som en grupp med särskilda rättigheter.
Learning study i förskolan, hur fungerar det? Det har pedagogerna på Hästeviks förskola i Torslanda undersökt. På köpet har de blivit mer reflekterande i många situationer.