Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 108 av 144

Forskning och utveckling kategorier

Lite väl brett om kollegialt lärande

2018-02-20
Boken är lättläst och ger en tydlig bild av hur Karin och Per Alnervik själva har jobbat med utveckling av kollegialt lärande i förskolan. Författarna tar ett brett grepp om ämnet. Tyvärr blir också bredden bokens svaghet. Ibland känner att jag vill veta mer om hur de tänker inom olika områden som de beskriver. Jag…
Forskning och utveckling kategorier

Bokrecension: Jättejättebråttom

2018-02-20
Jättejättebråttom är en bok att känna igen sig i, från gosedjurs-Pikachun till skildringen av en pressad vardag som ändå kan rymma närhet. När vi läser boken tillsammans i barngruppen finns tillfälle att diskutera egna morgnar som går snett, på avstånd från själva situationen. Just att allt går åt skogen samtidigt, blir en källa till munterhet. Läsningen…
Forskning och utveckling kategorier

Förskollärare tar långt större ansvar än uppdraget kräver

2018-02-05
Trots att pedagoger i förskolan kan ha svårt att sätta ord på vad begreppet omsorg innebär tar de ofta ett ansvar för barnens väl som går långt utöver professionskraven. "Det är dags att lyfta fram förskollärarnas omsorgsarbete", säger Mie Josefson, som skrivit en doktorsavhandling om omsorgens innebörder i förskolan.
1107108109144