Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 106 av 136

Forskning och utveckling kategorier

Ljudguide för förskolan

2016-09-25
Vad är problemet med buller? Hur kan man förbättra ljudmiljön i förskolan? Inspireras av hur andra förskolor har gått till väga, lär dig mer om konsekvenserna av buller och använd checklistor för att undersöka er ljudmiljö.

Musical Play: Children interacting with and around music technology

2016-03-29
Pernilla Lagerlöfs forskning är en del av ett tvärvetenskapligt EU-projekt där barn i flera europeiska länder fått pröva ett datorprogram för musikalisk lek. Hennes resultat visar att barn i svenska förskolor och fritidshem behöver vuxen vägledning för att programmet ska bli meningsfullt.
Forskning och utveckling kategorier
FoU utvecklingskällor

Naturvetenskapligt utforskande i förskolan

2016-02-22
Traditionellt utesluts ofta möjligheten att lära sig till exempel matematik och naturvetenskap med kroppen. Men många aktiviteter i förskolan handlar om att lära med just kroppen och alla våra sinnen. Ann-Sophie Petersen beskriver i sin artikel ett försök att i deras förskola anlägga ett transdisciplinärt sätt att se på lärande.
Forskning och utveckling kategorier

To prevent without over-protecting: children and senior citizens injured during outdoor activities

2016-01-14
Olika uppfattningar om risk och säkerhet på skolgården påverkar barnens möjlighet till utomhusaktiviteter under skoltid. Det konstaterar Lina Gyllencreutz som undersökt skador bland barn och äldre som uppkommit under utomhusaktiviteter i syfte att utforska erfarenheter och uppfattningar om risker och möjligheten att öka säkerheten utomhus.
1105106107136