Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Förskola"

Visar sida 104 av 144

Forskning och utveckling kategorier

Både möjligheter och svårigheter med digitalt berättande i förskoleklassen

2018-05-23
Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Det innebär också en utmaning för förskollärarna. En aktuell avhandling vid Göteborgs universitet visar hur viktigt lärarstödet och instruktionerna är för hur barn engagerar sig i berättande med digitala verktyg.
Forskning och utveckling kategorier

Framgångsrika lärande lekgrupper

2018-05-22
På Lövgärdets förskolor har man varje år en barnkonferens där personalen pratar om vart och ett av barnen. Arbetslagen får möjlighet att beskriva sitt arbete och tillsammans med förskolechef och specialpedagog resonera kring behoven och förutsättningarna i de olika grupperna. När specialpedagogen Maria Nygren tittade på sammanställningarna från konferenserna såg hon ett mönster. De barn…
Forskning och utveckling kategorier

Förskolebarn löser problem med matematiska handlingar i legoleken

2018-05-18
Problemlösning är en viktig matematisk aktivitet som barnen utför i legoleken och en förutsättning för matematisk utveckling. För att barn ska ges bästa möjliga förutsättningar att utveckla denna matematiska aktivitet behövs det matematisk kompetent förskolepersonal som är närvarande och deltagande i barns lekaktiviteter som kan stötta och utveckla barns problemlösande, menar Anders Albinsson, LiU.
1103104105144