Forskaren Jan Hylén ser över möjligheterna med Internet of Things (IoT) i skolan, ett tidigare outforskat område. Hans arbetsgrupp tittar bland annat på hur man kan mäta och följa elevers lärande för att ge mer individuell hjälp och minska betydelsen av enstaka prov.
En ny rapport baserad på enkätsvar från 31 svenska lärosäten visar att drygt hälften av forskarna vill lägga mer tid på att kommunicera sin forskning med omvärlden än de gör i dag. Det främsta hindret är för många andra uppgifter med högre prioritet.
För att nå framgång i historieämnet måste elever kunna läsa, tolka och producera alltmer ämnesspecifika texter. Men vilka texter elever behöver kunna hantera på olika stadier framgår sällan av skolans styrdokument. Arbete med ämnestexter ses olyckligt nog som något självklart, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Lekplatsens viktigaste funktion är att hitta andra barn att leka med. Det anser säger Maria Prellwitz, biträdande professor i arbetsterapi vid Luleå tekniska universitet. Nu startar ett internationellt forskningsprojekt kring barns lek.
Lärarutbildningen är landets största utbildning men har aldrig fått utveckla sin egen kunskapsbas. Att göra forskningen mer tillgänglig är en förutsättning för att skollagens krav ska bli verklighet, skriver Lena Adamson.
I en ny studie har forskare vid Linköpings universitet undersökt hur elever i gymnasieskolan med svårigheter att nå kunskapsmålen upplever kraven i skolmiljön i relation till elevens individuella förutsättningar. Resultatet visar att de individuella anpassningarna i gymnasieskolan inte är tillräckliga enligt eleverna.
Som vi tidigare skrivit om här på Slöjdlärarportalen tog Hanna Hofverberg sin doktorsexamen i mars i didaktik vid Uppsala universitet med doktorsavhandlingen Crafting Sustainable Development. Studies of Teaching and Learnaing Craft in Environmental and Sustainability Education.Nu ställs också några intervjufrågor till Hanna om hennes erfarenheter av avhandlingsarbetet och disputationstillfället och hur hon ser på framtiden utifrån avhandlingsresultaten.
Efter serien om historiens pionjärer vänder vi blicken mot nutid och framtid. Vilka forskare kommer vi fortfarande att referera till om 100 år? Först ut i serien är utbildningsfilosofen Gert Biesta.
Leken och vad som utestänger barn från lek är centrala teman i ett nytt forskningsprojekt på Luleå tekniska universitet. "Alla barn har rätt att leka och det ska finnas en tillgänglighet till exempelvis lekplatser", säger Maria Prellwitz, biträdande professor i arbetsterapi vid Luleå tekniska universitet.