Isak Benyamine har disputerat på en avhandling om undervisning på konstnärliga utbildningar på gymnasiet och högskolan. Avhandlingen har fokus på film- och teaterutbildningar. Han introducerar begreppet konstnärlig undervisningspraktik.
I den nya antologin Barn, migration och integration i en utmanande tid presenterar sex postdoktorer sina projekt från en tvåårig tvärvetenskaplig forskningssatsning vid Stockholms universitet. Sari Vuorenpää vid Institutionen för språkdidaktik bidrar med kapitlet Skolan - en möjlig arena för integration.
I artikeln undersöks gymnasiearbetet inom samhällsvetenskapsprogrammet med fokus på vilka representationer av ”vetenskapligt grundat arbetssätt” som emfaseras i elevernas skrivande. Detta fokus motiveras av att det idag ställs krav på gymnasieelever inom högskoleförberedande program att bli just förberedda för högre studier och att de ska ges möjlighet att närma sig ”vetenskapsliknande processer som förekommer inom…
På Näsbyvillans förskola får barnen lära sig om friktion på rutschkanan. Kristianstad är en av de kommuner som satsar på skolutveckling för att leva upp till skollagens krav om att skolan ska vila på vetenskaplig grund. Men det är inte alla kommuner som har samma möjligheter.
Tidigare studier visar att arbetet med barns inflytande ofta innefattar vissa förmågor hos barnet. Det kan handla om att verbalt uttrycka en åsikt, att välja bland olika alternativ samt förstå konsekvenser av dessa val. Detta riskerar att exkludera förskolebarn i åldern ett till tre år. Nu finns en studie som tittat på hur pedagoger i…
Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.
På senare år har det blivit vanligare att elever i grundskolan får undervisning delvis på engelska. Forskaren Eva Olsson vill ta reda på vad det innebär för barnens ämneskunskaper. Vetenskapsakademien beviljar nu projektet en och en halv miljon kronor från Lennart ”Aktiestinsen” Israelssons Stiftelse.
Strukturerna. Det är dem Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik, närstuderar i sin forskning. Och de strukturer som styr skolan är ofta inte gynnsamma för elever med stort behov av stöd, menar hon. "Alla borde inte behöva nå samma mål samtidigt".
I nyckelpigeförsöket förra året hjälpte bland annat skolelever forskare att fotografera nyckelpigor. Målet är att utveckla en app som kan känna igen de olika arterna.
Lärare som bryr sig och kan ge stöd, gör ungdomar mer toleranta mot invandrare. Det menar psykologen Marta Miklikowska i ny forskning från Umeå universitet.
Mattias Nylund, universitetslektor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, får tillsammans med kollegor pris för 2018 års bästa artikel i den vetenskapliga tidskriften "Journal of Vocational Education and Training".