Arbetet med den nya systematiska översikten Lek och utforskande i förskolans undervisning inom kunskapsområdet naturvetenskap har inletts. Lek är grunden för utveckling och lärande i förskolan. Men även utforskande, undersökande och experimenterande aktiviteter är viktiga delar av förskolans didaktik.
Adhd är en komplex funktionsnedsättning som ofta debuterar i barndomen. För att bättre förstå hur adhd och adhd-symtom utvecklas har Matilda Frick i sin avhandling vid Uppsala universitet studerat hur självregleringen utvecklas hos barn i åldrarna 10 månader till 12 år. (S.15)
En del barn med autism talar inte alls, medan andra har för åldern välutvecklat språk. Emilia Carlsson från Göteborgs universitet har i sin avhandling undersökt språkförmågan hos barn med autism. (S. 7)
En del barn har svårt att lära sig läsa. En forskare har gjort ett hjälpmedel till lärarna. Hjälpmedlet gör att lärarna bättre kan hjälpa barn som har svårt att lära sig läsa. (Sid. 4-6)
Alla ungdomar vill vara delaktiga. För att ungdomar ska kunna vara delaktiga måste ungdomarnas familj fungera bra. Familjen behöver ibland hjälp för att fungera bra. (Sid. 3)
Där ”PANS-föräldrar” känner att de fått svaren fortsätter PANS-forskarna att ställa frågorna. Professor Susanne Bejerot, en av de ledande experterna på PANS, förklarar vilka vetenskapliga utmaningar som återstår.
Förskolan måste kunna undervisa både gruppen och individen. Då behövs en mångfald av teorier om kunskap och lärande. Här fyller så kallad neuropedagogik en viktig funktion för att bredda perspektiven, enligt en avhandling av Lena Aronsson.
Two separate research papers show that gaps in math ability can be exacerbated if students are not working on grade-level material during middle-school years, write Joel Rose, CEO of New Classrooms Innovation Partners, and Daniel Weisberg, CEO of TNTP. Policymakers must be aware of the tension between too much and not enough grade-level work, they…
Livslångt lärande är starkt sammankopplat med kravet på formell utbildning. Det visas i en färsk studie, vid Malmö universitet, som granskat policydokument från EU, OECD och UNESCO och jämfört med hur dessa sjösatts i de nordiska länderna.
Positivt bemötande och inkludering är avgörande faktorer för integrationen av ensamkommande barn och unga, det visar forskning på Mälardalens högskola.