I denna rapport undersöks mediekonstruktioner av PISA i artiklar publicerade under ett års tid i två svenska och två finländska tidningar. De vägledande frågorna är: På vilka sätt framställs och används PISA – och hur görs det rent språkligt? (pdf)
Anna Ehrlin och Ulrika Jepson Wigg har i sin artikel studerat lärares erfarenheter av att arbeta på en skola som under en termin fick en stor grupp nyanlända elever. Den vetenskapliga artikeln har publicerats inom ramen för Ifous FoU-program Nyanlända elevers lärande.
Elever med blindhet är en mycket liten grupp som oftast går i den vanliga grundskolan. Kompetensutveckling för alla som verkar runt dessa elever är helt avgörande för att de ska klara kunskapsmålen, visar Kim de Verdiers avhandling.
Ny forskning från Umeå universitet visar att mångkulturella skolor minskar ungdomarnas fördomar och skyddar dem från påverkan av föräldrarnas potentiella fördomar.
Vi tolkar fakta så att vår världsbild bekräftas. Det visar studier av en grupp forskare vid Linköpings universitet. Det gör samhället mer polariserat och försvårar det demokratiska samtalet.
Hur förstår och beskriver lärare i fritidshem, förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 förutsättningarna för samverkan? Detta är utgångspunkten för Lina Lagos och Helene Elvstrands artikel som bygger på ett pågående forsknings- och utvecklingsprojekt om samverkan i skolans tidiga år.
Britt-Marie Halvorsen är doktorand i slöjdpedagogik vid Åbo Akademi. Utifrån Britt-Maries forskningsintresse ”om slöjdlärarens bakomliggande arbete vid sidan av undervisningen” presenterade hon ett intressant paper med rubriken Slöjdäpplet – en lärares spegling av elevers arbetsprocesser i textilslöjd vid Make&Learn-konferensen på HDK vid Göteborgs universitet.
På vilket sätt påverkar användningen av digitala lärplattformar undervisningen i klassrummen på gymnasiet? Vad händer med samspel och lärande när varje elev har sin egen dator och undervisningen flyttar till nya digitala rum? Det är några av de frågor forskare från Karlstads universitet ska söka svaren på i det nya projektet "Plattformspedagogik - en studie…
Skolan ska lyftas in i framtiden genom att lärare självkritiskt granskar sig själva med hjälp av eleverna, menar den nyzeeländska skolexperten Helen Timperley. Elevernas förslag kan vara helt i linje med vad forskningen vet är sund pedagogik, säger hon.