Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 83 av 120

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Forskning och utveckling kategorier

Ifous fokuserar: Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?

2020-02-10
Varför går det inte bättre för eleverna i vår gymnasieskola – trots att vi deltagit i fortbildningar, blivit föremål för Samverkan för bästa skola, digitaliserat skolan, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt? Dessa frågor ställde sig lärarna, skolledarna och kommunledningen och gav i uppdrag till Ifous, att i samarbete med forskarna Anette…

Örebro universitet leder ny historisk forskning för dagens skoldebatt

2020-02-05
Fyra universitet samarbetar i en forskarskola för att utveckla en helt ny forskningsinriktning – tillämpad utbildningshistoria. Syftet är utbildningshistorisk forskning som är direkt relevant för skolan och skoldebatten idag. Nio doktorander rekryteras i satsningen, som finansieras med 38 miljoner kronor av Vetenskapsrådet.
Forskning och utveckling kategorier

Onlinespel kan fungera som ”vaccin” mot fake news över gränser

2020-02-04
Spelet "Bad News" som tagits fram för att göra spelaren bättre på att avslöja falska nyheter och desinformation fungerar i Sverige och andra länder. Det visar en ny vetenskaplig studie från universiteten i Uppsala och Cambridge. Utvärderingen visar att spelarna blev bättre på att avslöja fejkade nyheter samtidigt som de behöll förtroendet för riktiga nyheter.
Forskning och utveckling kategorier

Teachers’ understandings of emerging conflicts

2020-02-04
Scholars in the field of conflict resolution in schools theoretically argued that minor distractions and disturbances are conflicts. In the present study, we refer to them as emerging conflicts. The study has been carried out within the phenomenographic research tradition and used semi-structured interviews. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

A bibliometric review of approaches to address conflicts in schools: Exploring the intellectual base

2020-02-04
The aims of the study were to map and identify the foundation of relevant knowledge production in the field of approaches to address conflicts in schools and provide an empirical overview of its interdisciplinary roots, influential authors, intellectual boundaries, complexity, core theories, key methodologies, and disputed aspects. (pdf)
1828384120