Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 81 av 120

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Praktiknära forskning ska stärka förskolorna i Askersunds kommun

2020-03-11
Kollegialt lärande i förskolan – det är fokus för det nystartade praktiknära forskningsprojektet som Örebroforskaren Karin Alnervik bedriver i samarbete med Askersunds kommun. "Målet är att hitta fungerande strukturer och former för kollegialt lärande som leder till utveckling av verksamheten", säger hon.

Studiegapet mellan inrikes och utrikes födda elever

2020-03-06
Under de senaste tio åren har andelen utrikes födda elever i årskurs 9 fördubblats från 6 till 13 procent. Det är en rekordstor ökning. Hans Grönqvist och Susan Niknami har kartlagt och analyserat skillnaderna i studieresultat mellan inrikes och utrikes födda elever i grundskolan och gymnasiet under perioden 1990–2017 (pdf).
Forskning och utveckling kategorier

Polite exclusion: high-performing immigrant students experience of peer exclusion

2020-03-06
Integration problems are often explained in terms of segregation. Students with immigrant backgrounds are frequently associated with so-called ethnically segregated residential areas and stigmatized, low-performing, suburban schools. In contrast, this study investigates high-performing students attending a well-reputed school. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Barnets biologiska behov: rörelse och motorik

2020-02-27
När forskaren Ylva Odenbring intervjuade barn i förskoleklassen 2017 tryckte många av dem på att de upplevde stress i vardagssituationer, till exempel vid hämtning och lämning. Barnen i studien uppgav bland annat att det var jobbigt med tjat från stressade föräldrar och ledsna småsyskon, att inte hinna välja kläder och behöva springa.
1808182120