Børn med flygtningebaggrund, der ankommer til nordiske lande i den sene skolealder, klarer sig dårligere i skolen i Danmark, end de gør i Sverige. Det viser en ny videnskabelig undersøgelse fra det nordiske CAGE projekt med deltagelse af forskere fra Københavns Universitet.
Hur unga mår påverkas av vilken social status de har, det visar en ny avhandling där över 1 000 unga i Falun, Borlänge och Umeå under flera år har fått svara på enkäter.
Högstadieungdomar lägger mycket tid, kraft och energi på det viktiga arbetet att "göra vänskap" – men vuxenvärlden behöver bli bättre på att förstå hur viktigt det är, enligt en ny doktorsavhandling. (webb-radio)
Det är kompisarna som är meningen med skolan. Det tycker eleverna som forskaren Lina Lundström följt under tre terminer. "Eleverna lägger ned otroligt mycket tid och energi på att prata om och arbeta med sina relationer. Hela tiden avhandlas vem som är med vem, vilka som exkluderas och varför de gör det", konstaterar hon.
There is a tension in Swedish preschool policy when it comes to a subject curriculum and a child-centred curriculum. This article examines how Swedish preschool teachers have dealt with this relationship by focusing on the purpose of the preschool and how preschool teachers become part of the enacted preschool policy.
Det behövs mer ordning och reda i skolan. Det är både regeringen, elever och lärare överens om. Men hur ska det gå till? Forskarna menar att strängare regler och hårdare disciplin inte hjälper. Istället handlar det om att skapa goda relationer mellan lärare och elever, och att byta straff mot uppmuntran.
Studenter över hela världen har tvingats till distansundervisning på grund av coronapandemin. Nu visar forskning vid Örebro universitet att fyra av fem studenter vid europeiska lärosäten är nöjda med att arbeta på distans.
Barn är irrationella, ansåg forskare länge. Nyare studier visar att de använder både statistik och sannolikhet för att dra slutsatser – och de är kreativare problemlösare än vuxna, enligt Stanfordprofessorn Alison Gopnik.
I Poddagogen #7 får vi träffa Ingrid Forsler, som redogör för relationen mellan medier och skolämnet bild i Sverige och Estland, och om hur bildlärare och lärarutbildare förstår, förhandlar och möjliggör ämnets mediemiljöer och infrastrukturer. (webb-radio)
Katederundervisning och elevcentrerad undervisning ställs ofta mot varandra. I en ny forskningssammanställning visar Skolforskningsinstitutet att dessa perspektiv kan vara mer eller mindre lämpliga i olika undervisningssituationer och för olika elever i en och samma klass.