Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 70 av 115

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Forskning och utveckling kategorier

Resurspersonal i skolan – vad visar forskningen?

2020-09-23
I skolan ökar användningen av resurspersonal för elever i behov av särskilt stöd. ”Resurserna” innefattar främst elevassistenter, lärarassistenter och fritidshemspersonal, men även andra personalkategorier. Det gemensamma för personalgruppen är att den generellt sett har liten eller ingen utbildning för att möta elever i svårigheter. Trots det är det vanligt att resurspersonal, särskilt elevassistenter, anställs för…

Strukturerade lärarsamtal kan höja NO-undervisningen

2020-09-21
Samtal om undervisning i naturvetenskap kan ge lärare möjlighet till ämnesdidaktisk utveckling. Men att bara sitta ner och prata räcker inte. Ska hela lärarkollegiet utvecklas krävs att samtalen karaktäriseras av både ett komplext innehåll och en hög grad av interaktion, visar forskning från Göteborgs universitet.

Contingency and transformation. Teachers’ and students’ experiences of a climate council school project

2020-09-17
This paper presents a case study of a Climate Council School project within education for sustainable development (ESD). Students and their teachers from grade 9 and upper secondary school took part in this project when working on finding sustainable visions and solutions for their city in 2030. (pdf)

Socialt engagemang riskfaktor för lärare

2020-09-16
En av tio lärare i Sverige är drabbade av stressrelaterad utmattning – en 50 procent högre andel än hos övriga yrkesgrupper. "De lärare som har ett starkt socialt patos och engagerar sig djupt i elever och kollegor är mest utsatta", säger Ola Nordhall, universitetslärare i psykologi och doktorand inom arbetshälsa vid Högskolan i Gävle.
1697071115