Forskaren Joakim Wendell har studerat hur lärare undervisar om historiska orsaksförklaringar. Efter många lektionsstudier och intervjuer har han identifierat tre övergripande tillvägagångssätt – främst utifrån undervisning om Hitler och andra världskriget.
Ny forskning visar att nästan 20 procent av eleverna i årskurs 2–5 känner sig ängsliga över att behöva prata inför klasskompisarna på engelsklektionerna.
Ämnesintegrering gör att eleverna lär sig mer än de ämnen som undervisas, visar Maria Christidis nya avhandling. Med resultatet vill hon vill öka förståelse av ämnesintegrerad undervisning för ett utökat yrkeskunnande på gymnasiets Vård- och omsorgsprogram.
Scientists feel we’re still far from that possibility, but new research could make it possible to spot the genetic patterns associated with educational performance.
Forskare på Högskolan i Gävle ska undersöka hur landets förskolebyggnader kan bli bättre. Studien ska kartlägga hur lokalernas utformning kan gynna pedagogiken och det dagliga arbetet på förskolorna.
Det blir allt vanligare att skolor läggs ner för att förbättra skolresultaten, säger forskaren Jonas Larsson Taghizadeh. Därför har han studerat effekten av tidigare skolnedläggningar i Sverige och funnit att de inte gav någon effekt på skolresultaten, samt att de mottagande skolorna över tid blir mer lika de skolor som lades ner.
Högskolan i Halmstad har forskat kring hur träning i skolan kan påverka barnens energi, koncentration och prestation. Elever från flera skolor och kommuner deltog och fick ägna sig åt träning som gav hög puls.
För att de digitala verktygen ska bli värdefulla pedagogiska hjälpmedel krävs ett samspel mellan teknik, pedagogik och ämneskunskap. Det pekar Karin Ollinen på i sin avhandling, där hon intervjuat och observerat fyra NO-lärare på högstadiet.
Många elever tycker det känns läskigt och motigt att delta muntligt i engelskundervisningen. Dessutom är det vanligt att talängsliga barn lastar sig själva för sina svårigheter. Det visar ny forskning från Stockholms universitet.