Forskare vid Umeå universitet har analyserat policydokument för Grundlärarprogrammet. Fokus är att finna spår av hur professionell digital kompetens återfinns i dokumenten och därigenom skapar förutsättningar för lärarutbildare att genom sin undervisning möjliggöra för lärarstudenterna att utveckla denna kompetens.
Nyligen meddelades att Fanny Pettersson får ca 4 miljoner kronor i etableringsbidrag av Vetenskapsrådet för projektet "Fjärrundervisning - en ny organisatorisk utmaning för svensk skola?" I forskargruppen ingår även Jörgen From och Ola J Lindberg.
Hur det fria skolvalet genomförs kan skilja sig stort mellan olika kommuner och både aktiva och passiva föräldrar kan missgynnas. Besluten fattas oftast av enskilda tjänstepersoner. Nu får forskaren Hanna Sjögren finansiering från Vetenskapsrådet för att undersöka alla kommuner i Sverige.
Syftet med denna rapport är att presentera ett ramverk för att bedöma undervisningskvalitet för barns utveckling och lärande i förskolan med särskilt fokus på stöttat lärande. (pdf)
I en ny rapport från IFAU presenterar Sofia Frankenberg vid Stockholms universitet ett ramverk för bedömning av undervisningskvalitet i förskolan med fokus på att stötta barns utveckling och lärande.
A study published in 2023 in the journal of Applied Cognitive Psychology documented that second graders memorized more multiplication facts when they practiced using flashcards rather than by repeating their times tables aloud.
Vad blir konsekvenserna för en ung människa av att växa upp i ett utsatt bostadsområde? Hur påverkar det möjligheten till utbildning och jobb senare i livet? Och vilka åtgärder kan förbättra de ungas chanser? Det är frågor som ett nytt forskningsprojekt vid LiU ska ta sig an. Målet är att kunna ge konkreta råd till…
Det är en stor utmaning för lärare att undervisa barn och ungdomar som har intellektuell funktionsnedsättning, IF, i kombination med autism. Det ställer särskilt stora krav på nyutexaminerade lärare. Läraren Kamilla Klefbeck har i flera studier undersökt hur metoden lesson study kan bidra till en bättre undervisning för dessa elever. (s.14)