Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 56 av 115

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Forskning och utveckling kategorier

Svenska skolledares arbetsmiljö och hälsa: En lägesbeskrivning med förslag på vägar till förbättringar av arbetsmiljön

2021-03-31
I denna AMM-rapport presenteras åtgärdsförslag som syftar till att förbättra skolledares arbetsmiljö. Vi bedömer att de föreslagna åtgärderna kan användas till att främja skolledares hälsa och deras förutsättningar att verka i sin ledarroll, vilket i sin tur kan gynna anställda och elever.
Forskning och utveckling kategorier

​Ny forskning - så vill skolledare själva förbättra sin arbetsmiljö

2021-03-31
I den nu aktuella rapporten föreslås åtgärder för att förbättra skolledares arbetsmiljö. Det är intervjuer med de deltagande skolledarna som ligger till grund för förslagen. Forskarna bedömer att förslagen kan främja skolledares hälsa och förbättra förutsättningarna för ledarrollen, vilket i sin tur kan gynna anställda och elever. 

Forskningsutblick: Kompetenshöjning om autism gav ökad förståelse i förskolan

2021-03-30
Med hjälp av en sex veckor lång kompetensutvecklingsinsats ökade förskolepersonal både sin medvetenhet och förståelse för barn med autism. De blev också bättre på att anpassa lärmiljön och förebygga utmanande situationer. Studien visar på att även mindre insatser kan bidra till förändringar både i attityder och praktik.

Forskningutblick: Erfarenheter från sex- och relations­undervisning i särskolan

2021-03-30
Forskare från Lunds universitet har intervjuat lärare och annan skolpersonal som arbetar inom särskolor, för att ta reda på mer om hur de arbetar med sex- och relationsundervisning. Resultaten i studien visade att personalen ser det som en utmaning när de arbetar med sex och relationer i särskolan.

Most states fail to measure teachers’ knowledge of the ‘science of reading,’ report says

2021-03-26
For many elementary school teachers, teaching students how to read is a central part of the job. But the majority of states don’t evaluate whether prospective teachers have the knowledge they’ll need to teach reading effectively before granting them certification, according to a new analysis from the National Council on Teacher Quality.
1555657115