Att man som barn får skolmat kan bidra till bättre hälsa, utbildning och på sikt inkomster. Det visar en ny studie som forskare från Lunds universitet har varit med och tagit fram.
Tidigare forskning har visat att familjebakgrund och föräldrars yrkesval ofta påverkar val av utbildning. Men nu har forskare som studerat utbildningsmönster i Sverige, Kroatien, Chile och USA sett att även att äldre syskon har inflytande över valet.
New research suggests that's so: Toddlers who regularly spent time on electronic devices - including tablets, smartphones and TVs - were less likely to read print books with their parents at age 3. That, in turn, translated to even more screen use by age 5.
Lena Sotevik är nydisputerad med sin avhandling ”Barbiebröllop och homohundar. Barn och barndomar i relation till queerhet och (hetero)normativa livslinjer”.
Elever som tränar sitt visuella arbetsminne och problemlösning stärker sina kunskaper i matematik mer än barn som övat på rotationsövningar, visar en studie vid Karolinska Institutet ledd av Torkel Klingberg, professor vid Institutionen för neurovetenskap.
Högskolan i Skövde jobbar med ett projekt som heter Skolsköterskors erfarenhet av våld. Vilket i längden handlar om att se vem som utsätts för barnmisshandel. Nu pågår en studie vars syfte är att beskriva och jämföra skolsköterskors erfarenheter av att misstänka, identifiera och rapportera våld mot barn.
I distansundervisning är det extra viktigt med tillit och gemenskap, vilket läraren kan skapa med mer medvetna aktiviteter och genom att ta en aktiv roll vid grupparbeten. Det långsammare sättet att interagera med eleverna kräver också tydligare instruktioner och struktur än en vanlig lektion, visar flera studier.
Young children's math skills can improve with the use of cognitive exercises that focus on reasoning and visual memory, says Torkel Klingberg, author of a study from Karolinska Institutet in Sweden. The benefits of spatial rotation were also highlighted in the study.
Studiens syfte är att analysera hur skolchefer tolkar paragrafen i skollagen och hur de ser på konsekvenserna av lagändringen med avseende på sitt uppdrag och sin roll. I syftet ingår också att undersöka hur skolchefer tolkar och prioriterar sitt ansvar och handlingsutrymme i gränssnittet mellan formulerings- och realiseringsarenan, skriver forskaren Lars Svedberg, m.fl.
I en aktuell avhandling visar Annika Agélii Genlott hur digital teknik kan förbättra elevernas resultat. Nyckeln är att tekniken används på rätt sätt och att lärarna har den kunskap som krävs.
På 90-talet infördes marknadssystem för utbildning i Sverige. Skolorna började konkurrera om eleverna i ett kundbaserat system. Men en oro fanns för elever i behov av särskilt stöd. Det här analyserar Jude K. Tah i sin avhandling.