Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 4 av 115

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Forskning och utveckling kategorier

Månadens forskare: Sara Frödén

13 februari
I forskningsprojektet "Den lekfulla staden social hållbarhet och gröna förlängda skol- och förskolegårdar" undersöker månandens forskare, Sara Frödén, lekmiljöer ur ett socialt hållbarhetsperspektiv med särskilt fokus på jämställdhet. Forskningen visar att gröna miljöer gynnar olika former av lek, är mer utmanande och inkluderar fler än lek på en traditionell skolgård.

Blivande lärares kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Olika perspektiv på vägar till ökad likvärdighet i skola och förskola

23 januari
I en studie från Linköpings universitet har forskarna granskat hur Utbildningsdepartementets förslag på revidering av examensmålet om specialpedagogik togs emot av högskolor och universitet.

Studie rörande språkutvecklandearbetssätt vid åtta förskolor i Nackakommun

17 januari
Syftet med studien är att erhålla en fördjupad bild av hur förskolor i områden med många barn som har utländsk bakgrund arbetar kvalitativt med barns språkutveckling för att ge vägledning för fortsatta satsningar. I studien har åtta förskolors språkutvecklande arbetssätt granskats och analyserats med stöd av forskning på området. (pdf)
1345115