Skolforskningsinstitutet presenterar aktuell forskning om hur lärare kan skapa förutsättningar för elevers meningsfulla fritid och främja deras utveckling och lärande i fritidshem. Medverkande: Ilana Manneh, forskare och projektledare vid Skolforskningsinstitutet. (webb-tv)
Både flickor och pojkar utsätts för digitala sexuella trakasserier av skolkamrater i form av oönskade nakenbilder och sexuella videoklipp. En ny avhandling visar att ungdomar ofta saknar strategier för att skydda sig och att det kan leda till skam, mobbning och psykisk ohälsa. Men det finns också ungdomar som hittar sätt att göra motstånd.
En uppföljande enkätstudie till undersökningen Lärares planering och efterarbete av lektioner: Infrastrukturer för kollegialt samarbete och forskningssamverkan. (pdf)
Sniglar, maskar och andra småkryp står numera högt i kurs hos barnen på Gropen Gårds förskola i Göteborg. Det beror på forskningsprojektet ULF, där förskola och forskare arbetat ihop.
Senare års skolutveckling har fokus på en utvecklad samverkan mellan verksamma i skolan och mellan skola och akademi. Ny forskning visar att rektorer och lärare inte är överens om de mest grundläggande villkoren för kvalitet i undervisningen.
En majoritet av rektorerna tycker att lärare har tid till gemensam planering visar en ny undersökning från Karlstads universitet. Det är ett helt annat resultat än när forskarna tidigare ställde samma fråga till lärarna.
En matematikundervisning som engagerar, utvecklar och fungerar för alla elever. Det är vad matematiklärarna Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm strävar efter. De har länge funderat över varför svenska elever visar sämre resultat i matematik än elever i andra länder. För att ta reda på mer deltog de i en forskningsstudie vid Luleå Universitet vilket resulterade…
The aim of the present study was to examine parental experiences of homeschooling during the COVID-19 pandemic in families with or without a child with a mental health condition across Europe.
Daglig pulshöjande aktivitet främjar möjligheten till lärande i klassrummet visar en ny studie från Högskolan i Halmstad. Eleverna upplevde att både de själva och klasskamraterna var gladare och fick bättre minne och koncentration. Även motivationen och den fysiska förmågan ökade. Och – de fick nya vänner.