IBIS-modellen bygger på kartläggning och dokumentation som inte slukar resurser utan i stället frigör dem. Vi pratar med forskningsledaren Martin Karlberg.
I den andra delen av rapportserien "Forskning och skolutveckling i samverkan" redovisas uppföljningen av en yrkesspråkskurs för barnskötare. Rapportförfattare är Kristina Westlund och Annika Karlsson, vetenskapliga utvecklingsledare på Pedagogisk Inspiration Malmö.
Ph.d.-studerende Nadia Raphael Rathje mener, at bæredygtig skolepraksis kan ses som en grundsten på linje med skolens opgave om demokratisk dannelse. Hendes casestudier viser, hvordan pædagogik og didaktik kan bidrage til en grøn omstilling.
Skolforskningsinstitutet har publicerat en av sina systematiska forskningssammanställningar i en vetenskaplig tidskrift: Music Education Research. Studien bygger på institutets systematiska översikt Att stödja elevers lärande i musik – undervisning i grund- och gymnasieskolan.
To danske forskere er med i et internationalt forskningsprojekt, som undersøger, hvordan lærere kan undervise i kontroversielle emner. De kan allerede nu pege på, hvilke de didaktiske tilgange som virker bedst.
Ett nytt forskningsprogrammet vid Högskolan i Gävle ska bidra med ny kunskap om gängkriminalitet och förebyggande av brott. "Vi arbetar för tvärvetenskaplig forskning inom området och har nära dialog med fältet - polis, socialtjänst och skola – för att kunna utveckla relevant forskning", säger Sara Skoog Waller, doktor i psykologi och forskare inom könsrelaterat våld.
Ny forskning från Kungliga musikhögskolan och Karolinska institutet visar vad musik betyder för personer med autism. Kaja Korošec är doktorand i musik och hälsa och har intervjuat autister om deras musikupplevelse, något som tidigare forskning ofta förbisett.
Nyexaminerade lärare saknar praktiska kunskaper som behövs i yrket. I alla fall om man ska tro de rektorer som intervjuats i en studie från Malmö universitet. Författarna till rapporten föreslår därför en utbildningsfas efter examen.
Der er en masse teser om, hvad afgangsprøverne betyder for undervisningen og eleverne, men der er næsten ingen reel forskningsviden om, hvad de faktisk betyder. Det vil en gruppe forskere lave om på.
Vilka pedagogiska trender bör lärare vara sunt misstänksamma mot? Forskaren Anita Norlund varnar för en tydlig trend på senare år. "Absurt mycket fortbildning handlar om vad som händer inne i elevernas hjärnor och om neuropsykiatriska svagheter".
Under våren 2024 inleder Karlstads universitet och Musikhögskolan Ingesund en forskningsstudie på den pedagogik som Kulturskolans orkesterskola och El Sistema utvecklat genom sin musikundervisning.