Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 2 av 124

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Forskningsutblick: Komplexiteten i omfattande skolfrånvaro på svenska skolor: Insikter från elever med autism och deras lärare

1 april
Långvarig problematisk skolfrånvaro får allvarliga konsekvenser för elever, både på kort och lång sikt. Den här studien bygger på intervjuer med sex elever med autism som har erfarenhet av skolfrånvaro och fyra erfarna lärare. Syftet med studien var att förstå vilka faktorer som ökar eller minskar risken för problematisk skolfrånvaro. Resultaten visar att både elever…

Forskningsutblick: En intervjubaserad fallstudie om utbildningssituationen för en elev med adhd

1 april
Den här studien handlar om en 13-årig flicka med särskild begåvning och adhd och hennes upplevelser i skolan. Forskarna intervjuade både henne och hennes vårdnadshavare för att förstå vilka utmaningar och möjligheter som finns för elever som både är särskilt begåvade och har en funktionsnedsättning – även kallat twice exceptional (2e).
Forskning och utveckling kategorier

Umeåstudie: Psykisk ohälsa ökar bland lågpresterande flickor i skolan

1 april
Det finns tydliga samband mellan dåliga resultat i skolan och psykisk ohälsa – mest utsatta är flickor. Det visar ny forskning vid Umeå universitet. "Skolan verkar betyda mer för flickor. Därför kan man tänka att skolmisslyckanden uppfattas som mer stressande och jobbigare hos flickor än hos pojkar", säger Björn Högberg, docent.
Forskning och utveckling kategorier

Blickspårning som stöd i utveckling av undervisning?

14 mars
Har du som lärare någon gång funderat över vad dina elever verkligen tittar på under lektionerna? Vad fångar egentligen deras blick och fokus? Och hur kan vi använda kunskaper om blickspårning för att utveckla undervisning? För att lära oss mer startade vi ett forskningsprojekt, i samarbete med två forskare från Stockholms universitet och fyra lärare…

Vinst före pedagogik – den dolda läroplanen som styr komvux

13 mars
Marknadens villkor skapar en sorts dold läroplan som sätter den riktiga läroplanen ur spel. Betygssättning och undervisning anpassas efter vinst- och effektivitetskrav. Det framkommer i intervjuer med komvux-lärare som gjorts av forskare vid Linköpings universitet. 
1 2 3 124