Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 17 av 115

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Pupils who regard teachers as discriminatory ‘likely to be behind peers’ – study

2023-02-02
School pupils who regard their teachers as discriminatory are likely to be behind in reading and maths, research has found. The conclusion comes after a study led by Dr Gulseli Baysu of Queen’s University Belfast which has been described as the first large-scale, multi-country research of its kind.
Forskning och utveckling kategorier

A systematic review and meta-analysis of the evidence on learning during the COVID-19 pandemic

2023-02-01
To what extent has the learning progress of school-aged children slowed down during the COVID-19 pandemic? A growing number of studies address this question, but findings vary depending on context. Here we conduct a pre-registered systematic review, quality appraisal and meta-analysis of 42 studies across 15 countries to assess the magnitude of learning deficits during…
Forskning och utveckling kategorier

Svenska elevers kunskaper oförändrade efter pandemin – övriga världen tappade

2023-02-01
Skolelever världen över har förlorat ett tredjedels skolår i inlärning under coronapandemin. Men i Sverige, där grundskolan inte stängde, presterar eleverna lika bra som under normala omständigheter. Det är slutsatsen av en systematisk forskningsöversikt som publicerats i tidskriften Nature Human Behaviour.

Schools’ priority rules and ethnic school segregation

2023-01-31
In this study, we evaluate the effect of school choice on school segregation by focusing on an under-studied aspect of the school choice paradigm: the priory rules utilized by centralized admission offices on oversubscribed schools. We study the admission model applied to allocate secondary school students in Stockholm.
Forskning och utveckling kategorier

Forskarintervju: Tidig upptäckt och tidiga insatser ger alla barn möjlighet att utvecklas

2023-01-31
Att tidigt förebygga lässvårigheter i svensk skola borde vara en självklarhet, men alltför ofta kommer insatserna för sent. Många elever halkar efter och går ut skolan utan godkända betyg. Nu visar Camilla Nilvius i sin doktorsavhandling att undervisningsmodellen Response to Intervention, RTI, väsentligt minskar antalet elever med skolsvårigheter genom tidig upptäckt och tidiga insatser.

Forskningsutblick: relationen mellan psykosomatiska symptom, mobbning och funktionsnedsättning i Sverige och Finland

2023-01-31
I den här studien undersöks huruvida en eller två riskfaktorer för psykosomatiska besvär, när eleven är utsatt för mobbing och eller har en funktionsnedsättning, ökar risken för psykisk ohälsa. Studien visar att ha två samtidiga riskfaktorer ökar risken för psykisk ohälsa.

SPSM med i skolforskningsprojekt som ska främja läsutvecklingen för elever som är döva

2023-01-31
Skolforskningsinstitutet har beviljat Stockholms universitet närmare fyra miljoner kronor för ett nytt skolforskningsprojekt som ska främja läsningen för elever som är döva och har undervisning på svenskt teckenspråk. SPSM är med i projektet och håller även på att utveckla det svenska läromedlet som ska testas och utvärderas i samband med projektet.
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsutblick: Gymnasieelevers erfarenheter av särskilt stöd: berättelser om utanförskap och tillhörighet

2023-01-31
Denna intervjustudie fokuserar på elevers egna erfarenheter av särskilt stöd. Genom att de själva får komma till tals nyanseras förståelsen av särskilt stöd, ur elevernas perspektiv. Forskningen ger en erfarenhetsbaserad bild av hur skolgång och stöd kan upplevas.
1161718115