A brain-mapping exercise helps to explain why some people are creative -- and others are not as creative -- suggests Roger Beaty, a postdoctoral fellow in cognitive neuroscience at Harvard University. In this commentary, Beaty, who led the study, explains what makes some people more creative than others.
Kungliga biblioteket, KB, har fått en uppdaterad instruktion från regeringen. Där lyfts bibliotekets roll i att främja kvalitet i forskning och att bidra till en demokratisk samhällsutveckling.
Skolresan handlar inte bara om att ta sig från hemmet till skolan. En ny doktorsavhandling från Karlstads universitet visar hur valet av transportsätt och aktiviteter under resan påverkar barns välmående och prestation i skolan.
Skolforskningsinstitutet har byggt upp en försöksverksamhet där en grupp lärare från olika skolor på ett systematiskt sätt prövar och utvärderar utvalda arbetssätt och metoder från institutets systematiska översikter. Nu ska en ny omgång lärare nomineras.
I mitten av november presenterade Skolforskningsinstitutet en systematisk forskningsöversikt om digitala lärresurser i matematikundervisningen. Syftet är att öka förståelsen för hur digitala lärresurser kan stimulera barns och ungdomars kunskapsutveckling i matematik.
Hur vanligt är det med övergrepp på nätet? Hur mår de barn som blivit utsatta? Kan ett övergrepp som sker på nätet få lika allvarliga konsekvenser som övergrepp som sker utanför nätet? Vad säger forskningen? Läs rapporten från Stiftelsen Allmänna Barnhuset här (pdf).
I förra veckan avgick Lena Adamsson som direktör för Skolforskningsinstitutet. Skälet anges vara bristande politiskt stöd då institutets resurser inte ökats – trots att regeringen talar om vikten om forskningsanknytning i skolan. Anette Jahnke undrar hur man trots allt kan hålla tempot uppe för den praktiknära skolforskningen.
Sakkunniggranskning (peer review på engelska) är en ständigt aktuell fråga i universitetsvärlden. Inte minst i dessa tider när alla institutioner ska rapportera vad de publicerat under året. Men åsikterna går isär gällande dess förtjänster och definition.
Lärare och elever ger och får återkoppling av varandra i klassrummet hela tiden – men hur ser samspelet egentligen ut? Forskaren Anna Öhman har studerat hur återkoppling mellan lärare och elev görs och gestaltas.
Att förena multimodalt språk- och kunskapsutvecklande textarbete med bedömning innebär såväl möjligheter som svårigheter i skolundervisningen. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Skolforskningsinstitutet har nu släppt den nya översikten Digitala lärresurser i matematikundervisningen. Rapporten kommer i två versioner, en för förskola och en för grundskola/gymnasieskola.