En forskningsbaserad strategi är ingen garanti för att skolutveckling sker. Egna initiativ, till och med konflikter kan vara det som aktiverar processer, konstaterar Katharina Jacobsson, som skrivit 2017 års mest lästa avhandling på Skolporten.se.
Både barn och personal på fritidshem styrs att bli medborgare med vissa önskvärda egenskaper. I en avhandling från Stockholms universitet, gör forskaren Linnéa Holmberg en kritisk analys av fritidshemmens verksamhet.
The obsession with rankings—and the inevitable attempts to mimic specific features of the top performing systems—not only misleads, it diverts attention from more constructive uses of ILSA data.
En rektor är ofta en person med god självinsikt och en önskan att vara en pedagogisk ledare. Men för många kommer verkligheten emellan. Det visar en ny avhandling från Åbo Akademi om skolledare, gjord i finlandssvenska skolor.
Kan barns fisar påverka inlärningsförmågan? Den frågan försöker danska forskare få svar på i en studie om luftkvalitet vid Århus universitet, skriver Danmarks radio.
Många lärare känner frustration och otillräcklighet i sitt arbete med att inkludera elever med beteendeproblem. Mycket tid ägnas åt att försöka fostra och resonera kring hur man ska och inte ska bete sig mot andra, på bekostnad av undervisningen. Resultatet blir att både eleverna själva och deras klasskamrater far illa, visar forskning.
Linda Hiltunen disputerade förra året med sin avhandling ”Lagom perfekt” som visar stressen unga känner av att ständigt jaga perfektion och framgång. Nu prisas den som Sveriges bästa avhandling i ämnet sociologi.
Man har trott att en tvåspråkig person lättare lär sig språk än en enspråkig person. Men ny forskning visar att tvåspråkigheten inte påverkar inlärningsförmågan.
Hur agerar skolchefer för att översätta politiska intentioner i lokala styrdokument som ska ge vägledning för den dagliga utbildningsverksamheten? Det har en ny rapport från Skolchefsinstitutet undersökt. Specifikt fokus är på skolchefens uppdrag i skolans styrning och ledning (pdf).
Kritiken som riktas mot det svenska betygssystemet är hård. Och internationell forskning visar att det system som ger bäst lärande är centrala slutprov.