Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskningsstudie"

Visar sida 104 av 115

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskningsstudie":

Forskning och utveckling kategorier

Digitala hjälpmedel underlättar för lärare och elever

2018-11-29
Att lära sig läsa är ett av de viktigaste målen vi har i vårt utbildningssystem. Det är grunden till alla andra ämnen i skolan, och en förutsättning för att man aktivt ska kunna delta i samhällslivet. Det är dock inte alla elever som utvecklar de läs- och skrivfärdigheter som utbildningsväsendet och samhället förväntar sig. I…

School effectiveness and truancy: a multilevel study of upper secondary schools in Stockholm

2018-11-29
Truancy is a problem associated with a range of negative consequences at the individual and societal level, both in the short and the long term. Few earlier studies have investigated the association between school effectiveness and truancy. The aim of this study is to examine the links between three teacher-rated features of school effectiveness –…
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsbidrag till praktiknära skolforskning

2018-11-27
Skolforskningsinstitutet har beviljat forskaren Eva Siljehag medel för att bedriva forskning relaterat till förskolan. Projektet kommer att löpa under tre år och heter: "Socialt samspel i lekstunder och språkaktiviteter: specialpedagogiska insatser i inkluderande förskolor för barn i behov av stöd". Genom projektet hoppas hon kunna utveckla samverkan mellan förskolan och akademin.
1103104105115