Stort engagemang men också frustration. Många musiklärare har svårt att omsätta kraven på demokrati och social rättvisa i undervisningen, visar en ny avhandling.
Ämnesövergripande, ämnesintegrerat, ämnessamspel … det finns många uttryck för samarbete över ämnesgränserna. Vad krävs för att samarbetet ska bli bra?
Läroböckerna som används i samhällskunskap på gymnasienivå för en agenda att fostra eleverna till goda medborgare som inte ifrågasätter Sveriges statsskick, det menar Kurt Wicke som skrivit en avhandling om vad som faktiskt står i våra läroböcker.
Sara Folkman har granskat och analyserat lyssnande i Reggio Emilia-inspirerad pedagogik. Resultatet visar att det distanserade lyssnande som praktiseras på förskolorna inte upplevs som genuint av barnen.
Filosofiska samtal går på djupet och bidrar till bättre kommunikation – gynnsamt för elever i behov av särskilt stöd och nyanlända, menar forskare från Luleå tekniska universitet.
Läroböckerna i samhällskunskap varnar uttryckligen eleverna för civil olydnad, ifrågasättande och bristfälligt stöd för det svenska statsskicket. Och argumenterar att eleverna har en skyldighet att försvara det existerande statsskicket, visar forskning från Göteborgs universitet och Högskolan Väst.
Det ska bli obligatoriskt med digitala verktyg i förskolan, för att barn ska få digital kompetens. Samtidigt finns en oro för att skärmarna ska ta över i småbarnens liv. Och vad är det egentligen förskolebarnen lär sig? Vuxna och barn tolkar hur surfplattor ska utnyttjas på olika sätt, menar forskare.