Artikeln handlar om lärares reflektioner över språk-, skriv- och läsundervisning för yngre elever. Lärarnas målsättning är att utveckla inkluderande undervisningspraktiker. Deras intention är att förebygga, identifiera och undanröja hinder så att alla elever får förutsättningar att delta och lära i skriftspråkundervisningen.
Syftet med studien var att undersöka om ett nytt pedagogiskt arbetssätt med musiksamspel och dramatiserat berättande – Multisensoriskt musikdrama (MSMD) – var effektivt när det gäller att stödja engagemang och uppmärksamhet hos elever som har flerfunktionsnedsättning i anpassad grundskola.
Syftet med studien var att undersöka i vilken grad lärare och föräldrar och vårdnadshavare har en samsyn då det gäller barns behov av stöd i skolan. Ett enkätmaterial där lärare och föräldrar hade besvarat frågor om 476 barns behov av stöd analyserades. Resultatet visade att det finns stora brister i samsynen.
Elever som har en större andel nyanlända skolkamrater presterar något bättre på de nationella proven än andra. Resultaten varierar dock mellan landsbygd och stad, vilket kan bero på hur skolorna anpassar undervisningsresurserna, visar en ny rapport från IFAU.
Att låta små barn vistas på förskola kan minska deras risk att utveckla diabetes typ 1, enligt en ny studie. Exponering för virus och bakterier tros ligga bakom, enligt forskarna.
"Kommunikation och realistiska mål är nyckeln till en mera interkulturell förskola". Det säger professor emerita Pirjo Lahdenperä, som nyligen föreläste under en spridningskonferens om praktiknära forskningsprojekt för förskolepersonal i Göteborg.
Varför söker man sig till folkhögskola och vad fyller den för funktion? Det har forskarna Henrik Fürst och Erik Nylander försökt att ta reda på genom att intervjua deltagare och lärare på profilkurser i konst, litteratur och musik.
Den som har en adhd-diagnos har även stor risk att få migrän, visar ny svensk forskning. Många barn drabbas och behöver bra hjälp av vården och att skolan stöttar unga med huvudvärk på rätt sätt.
Vill barnen mest ha ”fri lek” på fritidshemmet? Eller vill de att vuxna styr upp verksamheten? De vill ha både och, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn. Så här kan man hitta balansen mellan fritt och styrt, enligt forskarna.
"Kommunikation och realistiska mål är nyckeln till en mera interkulturell förskola". Det säger professor emerita Pirjo Lahdenperä, som nyligen föreläste under en spridningskonferens om praktiknära forskningsprojekt för förskolepersonal i Göteborg.
Hur kan lärare förbereda eleverna för läsning av digital text på webbsidor? Två högstadielärare i Göteborg har tillsammans med forskaren Lisa Molin undersökt hur undervisningen kan stärka elevers förståelse för digitala och multimodala texter.