Lärare kläms mellan politiska reformer och marknadslogik som försvårar ett naturligt samarbete, enligt en ny internationell studie. "Lärarprofessionen behöver få en större plats att påverka hur arbetet organiseras", säger Karolina Parding, professor i arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet, som lett studien.
Den svenska debatten har förändrats när det handlar om hur nyanlända ska etableras i samhället, och det är något som även påverkar vad som lärs ut i klassrum i samhällsorientering, det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.
I helgen delar över 70 föreläsare med sig av forskning och erfarenheter från undervisning och lärande på konferensen Research Ed. Föreläsningar och samtal om allt från AI, läsning och inkludering till pluggstrategier sänds på webben och samlar över 500 lärare och forskare i Haninge.
Dagens klassrum inkluderar ofta elever med migrationsbakgrund samt olika kulturella, etniska, religiösa och språkliga bakgrunder. Detta är förknippat med särskilda didaktiska överväganden för historielärare. I en ny avhandling från Umeå universitet visar Simon Lundberg hur lärarnas uppfattningar om betydelsen av klassrummens mångfald framgår i relation till deras syn på historieundervisningen.
Maria Österlund är professor i litteraturvetenskap vid Åbo Akademi. Hon har bland annat forskat om bildberättande och barnlitteratur. I aktuella boken Rum för läsning medverkar hon med en text om hur förskolan skildras i nordiska bilderböcker.
A University of Maryland-led team has received a $4.5 million grant from the Gates Foundation/Walton Family Foundation to improve AI as a tool to strengthen math instruction and boost learning. The researchers will develop a large-scale, open-source dataset for AI model training tools focused on K–12 math education, sourced over the next three years from…
AI är på frammarsch i alla delar av samhället – skolan är inget undantag. Men i den nybyggaranda som råder finns en risk att verktyg som saknar vetenskapligt stöd införs i undervisningen. Det kan få allvarliga konsekvenser.
For første gang har forskere forsøgt at finde ud af, hvordan skærmene bliver brugt i undervisningen ved selv systematisk at se på den konkrete undervisning. De mange observationer viser, at mobiler fylder utrolig lidt i undervisningen.
Transspråkande i klassrummet, där även flerspråkiga elevers förstaspråk används som en pedagogisk resurs, är en potentiellt värdefull resurs – men det krävs lärare som vågar bryta språknormer. Den slutsatsen drar Cristina Nordman i sin avhandling.
Rektor Ingela Netz och skolexperten Per Kornhall träffar Eva Hartell, forskningsledare i Haninge kommun samt affilierad fakultet Kungliga Tekniska högskolan. Vad är egentligen ResearchEd? Hur ska man bedöma och varför? Hur kan skolledarna vara gate keepers i utvecklingsarbetet? (webbradio)