Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Forskning"

Visar sida 2 av 33

Välj typ av innehåll inom kategori "Forskning":

Forskning och utveckling kategorier

Historieämnet och mångfalden – en komplex historia

13 mars
Dagens klassrum inkluderar ofta elever med migrationsbakgrund samt olika kulturella, etniska, religiösa och språkliga bakgrunder. Detta är förknippat med särskilda didaktiska överväganden för historielärare. I en ny avhandling från Umeå universitet visar Simon Lundberg hur lärarnas uppfattningar om betydelsen av klassrummens mångfald framgår i relation till deras syn på historieundervisningen.
Forskning och utveckling kategorier

UMD researchers to build AI database to improve math learning outcomes

11 mars
A University of Maryland-led team has received a $4.5 million grant from the Gates Foundation/Walton Family Foundation to improve AI as a tool to strengthen math instruction and boost learning. The researchers will develop a large-scale, open-source dataset for AI model training tools focused on K–12 math education, sourced over the next three years from…
Forskning och utveckling kategorier

Inte självklart att förskolan underlättar integration

4 mars
Förskolan har pekats ut som en viktig plats för att nyanlända barn ska integreras i det svenska samhället. Men den fria leken och det traditionella sättet att undervisa främjar inte alltid integration. Politikerna behöver här ta sitt ansvar. Den slutsatsen dras i en ny doktorsavhandling från Linköpings universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Sjunker läsförmågan?

4 mars
Läsförmågan bland unga försämras och det är de mest sårbara eleverna som drabbas hårdast, enligt logopeden och forskaren Anna Eva Hallin. I avsnittet diskuteras vad det beror på och vad som kan göras, liksom skillnaden mellan dyslexi och språkstörning. (webbradio)
1 2 3 33