Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Föräldrar"

Visar sida 31 av 43

Välj typ av innehåll inom kategori "Föräldrar":

Engagerade i världens bästa? Lärande för hållbarhet i förskolan

2013-05-31
Lärande för hållbarhet är något som många svenska förskolor arbetar med. Men förhållningsättet där barn utveckla ett kritiskt förhållningssätt lyser med sin frånvaro i förskolornas egna beskrivningar av arbetet för hållbarhet. Det menar forskaren Eva Ärlemalm-Hagsér.

Skolk ur elevernas och skolans perspektiv: En intervju- och dokumentstudie

2013-05-28
Anne-Sofie Strand har undersökt hur elever som skolkar mycket i årskurs nio har bemötts av skolan. För att komma tillrätta med skolket behöver skolan förändra sitt förhållningssätt och erbjuda rätt stöd i tid.
Eva Melin

Social delaktighet inte självklart i förskolan

2013-05-27
Personal i förskolan kategoriserar barn i olika grupper vilket innebär att de, omedvetet, segregerar barnen från varandra. Det visar Eva Melins avhandling om social delaktighet i förskolan.
Anna-Carin Rehnman

Hemmet viktigare än folkskolan för personer med ärftlig dövhet

2013-05-02
Anna-Carin Rehnman har undersökt hur det var att leva med hörselnedsättning innan det fanns hjälpmedel. Hon har kartlagt sin egen släkt och studerat hur kunskapsutvecklingen sett ut i generationer med ärftlig hörselnedsättning.

Social delaktighet i teori och praktik: Om barns sociala delaktighet i förskolans verksamhet

2013-04-19
Eva Melin har forskat om barns sociala delaktighet i förskolans verksamhet. Hon har genomfört en observationsstudie av barns sociala delaktighet i förskolor. Undersökningen var designad som en fallstudie, och gällde fyra avdelningar i var sin förskola. I fokus fanns fyra barn (med och utan Downs syndrom) på varje avdelning.

Understanding black academic attainment: Policy and discourse, educational aspirations and resistance

2013-03-28
Cecile Wrights artikel är ett inlägg i debatten om underpresterande svarta elever i brittiska skolor. Författaren menar att den nyliberala utbildningspolitiken som förs i Storbritannien, med sin betoning på konkurrens och valfrihet, har förvärrat redan befintliga ojämlikheter.
Linnea Malmsten och Stina Hedlund

"Skolans ansvar slutar inte vid skolgårdsstaketet längre"

2013-03-28
Genom en IKT-aktivitet på fritids kunde fritidspedagogerna Stina Hedlund och Linnea Malmsten skapa en möjlighet för barnen att samtala om och förstå den digitala världen bättre. Barns och ungdomars sociala kultur på internet är en stor del av deras liv – och det är viktigt att ge dem kunskap och verktyg om den, menar de.
130313243