Vårdnadshavare vill gärna vara delaktiga i förskolan men helst inte vara med och fatta några beslut. Detta trots att det står i förskolans läroplan om undervisning och att vårdnadshavare ska vara delaktiga i förskolans utbildning på olika sätt. Det visar en studie från Jönköping university.
Hotfulla mejl från vårdnadshavare, smygfilmning i klassrummet och exponering i sociala medier. Det är några av de digitala trakasserier som drabbar lärare och rektorer, visar ny forskning från Malmö universitet.
Vilka är de största utmaningarna för nyutexaminerade lärare? Att kunna hantera knepiga relationer med såväl vårdnadshavare som elever. Lärarutbildaren Adrian Lundberg och hans forskarteam listar några förslag för att rusta lärarna på ett bättre sätt.
The purpose of this article is to discuss how special educators – “speciallärare” (SL) and “specialpedagoger” (SP) – perceive relational competence working with their students’ peer relationships and with the students’ parents. (pdf)
With reference to Austria, the study aims to gain insights into parents’ self-reported perspectives on their implementation of behaviours to support emergent literacy skills and their justifications for their support or non-support during COVID-19-induced lockdowns through nine semi-structured interviews.
Föräldrar vill att barnen i förskolan förbereds på livets matematik. Förskolans pedagoger vill göra barnen redo för skolans ekvationer. Forskning visar att bättre samarbete mellan hem och förskola behövs.
När föräldrar ur samma samhällsskikt gör samma val för sina barn bidrar det till att segregationen börjar redan i förskolan. Det konstaterar Håkan Forsberg, forskare vid Uppsala universitet, efter en stor studie om hur föräldrars bakgrund påverkar valet av förskola.
Projektet "En hälsosam skolstart" är ett familjestödsprogram som syftar till att erbjuda en anpassad metod för elevhälsa och lärare att ge stöd till barnfamiljer med hälsosamma levnadsvanor. Region Stockholm har nu avsatt medel i budgeten för ytterligare spridning i områden med högre hälsobehov.
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.
Nya rekommenderade begränsningar av skärmtid för barn under fem år är svåra att leva upp till och skapar oro hos föräldrar. Råden är heller inte realistiska i den tid vi lever i, menar forskarna bakom en ny studie om små barns digitala medieanvändning.
Lärares yrkesinträde är en krävande process och ses oftast som en utmanande tid. Syftet med forskningsprojektet är att bättre förstå det eventuella glappet mellan den kompetens som lärarutbildningen ger och de faktiska krav som läraryrket ställer. (pdf)