Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Flerspråkighet"

Visar sida 2 av 9

Välj typ av innehåll inom kategori "Flerspråkighet":

Forskning och utveckling kategorier

How to teach academic content to multilinguals

2022-09-20
Effectively teaching content simultaneous with language development to students who are multilingual has been a personal career goal, writes Tan Huynh, a language and literacy specialist. In this blog post, Huynh shares an example geography lesson that uses three components, including one that covers the five language domains - speaking, writing, interacting, reading and listening…
Forskning och utveckling kategorier

Satsning på barnens språk och kunskapsutveckling i Vivalla förskolor

2022-08-26
I det mångkulturella bostadsområdet Vivalla är det språk- och kunskapsutvecklande arbetet i förskolan av största vikt. De åtta förskolorna i Vivalla jobbar därför systematiskt med moduler kring boken Mångfaldens förskola – Flerspråkighet, omsorg och undervisning och har redan sett flera positiva effekter av arbetet.

Analog programmering ledde vägen

2022-05-04
Att personalen på Tornfalkens förskola saknade utbildning inom programmering och kodning stoppade dem inte från att inleda ett arbete kring digitalt meningsskapande. Genom att börja enkelt och analogt kunde de sedan arbeta mer och mer med digitala verktyg. Språket spelade också en stor roll i arbetet då majoriteten av barnen är flerspråkiga.
Forskning och utveckling kategorier

Intercultural Competence in the Foreign Language Classroom. Pedagogical Applications of Literary Texts on Migration and Exile

2022-04-26
The development of intercultural competence is a crucial part of foreign language (FL) education, yet it remains under-explored in teaching materials and teacher education. Transnational perspectives on FL teaching, and specifically literary texts on migration and exile, may help expand teaching beyond the traditional monocultural focus and stimulate the development of intercultural competence.
Forskning och utveckling kategorier

Avhandling visar hur lärare kan använda elevers bakgrundsspråk som resurs när de lär ett nytt språk

2022-03-29
I avhandlingen har Carles Fuster Sansalvador undersökt hur en grupp gymnasieelever i spanska använder eller ”transfererar” aspekter från sina olika språk avsiktligt, som en strategi för att lösa kunskapsluckor, eller oavsiktligt, av misstag, när de skriver texter på spanska.
1239