Aldrig förr har så många digitala lärresurser producerats på så kort tid som nu. Men var lagras dessa och skulle vi kunna dela med varandra lite mer och undvika mycket dubbelarbete? Det skriver Alastair Creelman, specialist på e-lärande.
Lisa Carlson, sfi-lärare på Hyllie Park folkhögskola i Malmö, delar här med sig av hur hon lagt upp undervisningen på distans för elever som läser kurs A på sfi. Blogg, whatsapp, qr-koder och modersmålsstöd är viktiga delar i upplägget.
Omställningen till distansundervisning på gymnasierna har blivit en snabbkurs i digital undervisning för skolorna. Betygssättning och stöd till de svagaste eleverna pekas ut som de svåraste utmaningarna.
Tio rektorer om sina erfarenheter av omställningen till fjärr- och distansundervisning inom gymnasiet våren 2020. Som en del i en pågående studie vid Mittuniversitetet kring innovations- och lärstödjande ledarskap har Carina Hall genomfört ett antal djupintervjuer med skolledare inom kommunal och fristående gymnasieverksamhet. (pdf)
Tänk om vi fick stanna flödet och gå tillbaka och hämta upp de kunskaper vi tidigare fått eller inte fått. Eller om vi skapade nya möjligheter för att läsa skön- och facklitteratur, skriver Anne-Marie Körling, lärare, föreläsare och författare.
Kanske den här erfarenheter kommer att leda till att de elever, som av olika skäl inte kan närvara fysiskt, kanske kan få ett alternativ, som inte innebär utebliven examen och risk för ett liv i utanförskap, skriver Kristian Lindhe Kinbom, lärare och specialpedagog,
Två forskare vid Stockholms universitet har genomfört en blixtstudie med syftet att snabbt synliggöra tidiga erfarenheter och lärdomar som lärare fått av att genomföra distansundervisning, samt utmaningar.
Undervisningen vid högskolor, universitet och gymnasieskolor sker nu på distans för att bromsa pandemin. Näst på tur att stänga kan för- och grundskolor stå. Vilket stöd förväntas man som förälder ge sina barn när de inte får gå till skolan?
Att eleverna kan jobba var de vill, med tydliga uppgifter, samt att många elever tycker att det är skönt att få studiero. Det är några av fördelarna med distansundervisning, menar Pernilla Gustavsson, rektor på Korrespondensgymnasiet som är med i Ifous FoU-program om digitala lärmiljöer.
Nu ska all undervisning på gymnasieskolan, vuxenutbildningen och universiteten ske på distans – en enorm omställning för Sveriges lärare. Vad ska de tänka på när lärmiljön blir digital? Skolporten har frågat forskaren Anna Åkerfeldt.