Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Fjärrundervisning"

Visar sida 3 av 6

Välj typ av innehåll inom kategori "Fjärrundervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Pandemins läxa: Personliga möten kan inte ersättas

2021-09-16
Digitalisering över en natt? Eller väl förberedda för fjärr- och distansundervisning? En förändrad skola ser vi i alla fall efter snart tre terminer med en pandemi. Men om vi hamnar i en verklig kris – hur beredda är vi då med ett starkt decentraliserat skolsystem? En erfarenhet står dock fram tydligt – vikten av det…

Brister i undervisningen

2021-02-18
Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt, didaktikforskare vid Stockholms universitet och process- och projektledare Ifous.

Skolans fjärrundervisning under Coronapandemin 2020: utmaningar, resultat och framtidsutsikter

2020-11-06
Det viktigaste syftet med enkäten är att undersöka vilken roll distansarbete/fjärrundervisning kommer att spela i skolan inom den närmaste framtiden och vilka utvecklingsbehov det medför. Den baseras på strukturerade telefonintervjuer med 301 rektorer i grund- och gymnasieskolan. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Fjärrundervisning kan bli kvar även efter corona – men inte i helklass

2020-11-04
En ny Örebrostudie har undersökt hur skolor lyckats med undervisningen på distans under våren – mellan mars och maj. Den visar att elever främst har fått jobba på egen hand och att det varit mindre diskussioner och interaktivitet. Samtidigt planerar många skolor att behålla fjärrundervisning, inte för hela klasser, men för vissa elever.
12346