Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt, didaktikforskare vid Stockholms universitet och process- och projektledare Ifous.
En tydlig lektionsstruktur är viktigt oavsett om du undervisar i ett fysisk klassrum eller i ett digitalt. Martina Soomro går igenom hur du organiserar lärmiljön och får mer tid till att undervisa och stötta dina elever.
För att lyckas väl med din fjärrundervisning är det bra om du har koll på fyra digitala verktyg: Google Classroom, Google Meet, Classroomscreen och Google Jamboard.
"Eleverna saknar sina kompisar och att ha rutiner", säger Anna Åkerfeldt, forskare och projekt- och processledare på Ifous, som har undersökt hur gymnasieelever upplevde att det var att studera på distans under pandemivåren 2020.
Det viktigaste syftet med enkäten är att undersöka vilken roll distansarbete/fjärrundervisning kommer att spela i skolan inom den närmaste framtiden och vilka utvecklingsbehov det medför. Den baseras på strukturerade telefonintervjuer med 301 rektorer i grund- och gymnasieskolan. (pdf)
En ny Örebrostudie har undersökt hur skolor lyckats med undervisningen på distans under våren – mellan mars och maj. Den visar att elever främst har fått jobba på egen hand och att det varit mindre diskussioner och interaktivitet. Samtidigt planerar många skolor att behålla fjärrundervisning, inte för hela klasser, men för vissa elever.
Jag, den digitaliseringspositive rektorn, ser med fasa fram emot en ny nedstängning. Fjärrundervisning eller distansundervisning gynnar inte digitalisering av skola. Det skriver Edward Jensinger, rektor på gymnasiet, Lund.
My lesson from remote teaching is quite simple, it’s the answer to one of the most profound questions I’ve ever heard asked about education. That question is, ‘what happens when we stop pushing?’
Kvalitén sjunker utan fysisk undervisning – trots att alla kollegor arbetar hårdare. Vi har tekniken, den digitala kompetensen, men är inte förtrogna med den pedagogik fjärr- och distansundervisning kräver, skriver en läraren om undervisningen under pandemin.