Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Favorit"

Visar sida 10 av 21

Forskning och utveckling kategorier

Vi och dom i religionsundervisningen

2016-03-30
Undervisningen i religionskunskap på gymnasiet präglas av en stark icke-troende norm, visar Karin Kittelmann Flensners forskning. Nu har Skolportens lärarpanel valt ut hennes avhandling som Skolportens favorit.
Forskning och utveckling kategorier

Låt leken spela större roll

2016-02-09
Hur kan leken främjas i en skola som premierar mätbarhet? Det frågade sig Eva Kane när hon arbetade som fritids­pedagog – en frågeställning som hon sedan tog med sig in i forskningen. Nu har Skolportens lärarpanel utsett avhandlingen till Skolportens favorit.
Forskning och utveckling kategorier

”Mellanmänskliga relationer måste levas varje dag”

2016-02-09
Lärarens pedagogiska takt och hållning är avgörande i relationer mellan lärare och elever som vilar på respekt och tillit. Deltagande lärare har utvecklat en hög beredskap att möta oberäkneliga situationer i undervisningen. Ann-Louise Ljungblads forskningsresultatet visar att mellanmänskliga relationer måste levas varje dag.
Forskning och utveckling kategorier

Prövningen med nationella prov

2015-12-16
Hälften av de flerspråkiga eleverna med annat ­modersmål än svenska upplever negativ stress inför provsituationen, visar Anette Baggers avhandling. Nu har Skolportens lärarpanel valt ut avhandlingen som Skolportens favorit.
Forskning och utveckling kategorier

Icke-troende norm styr ämnet religionskunskap

2015-12-15
Sättet att tala om religion och livsåskådning i ämnet religionskunskap utgår från en stark icke-troende norm. Att vara religiös är något som ”man var förr” men att ”vi nu vet bättre”. Detta sker samtidigt som det sitter troende elever i klassrummet. Resultatet är att dessa elever ofta blir väldigt tysta, visar Karin Kittelmann Flenser i sin studie.
Forskning och utveckling kategorier

Oklar lärarroll under prov i matematik

2015-12-01
Många lärare är osäkra på hur mycket stöd de kan ge sina elever under en provsituation. Det visar Anette Bagger, som i sin avhandling har undersökt hur provsituationen påverkar eleverna och vad läraren gör för att stödja dem.
Forskning och utveckling kategorier

Viktigt med lek på fritids

2015-11-30
I Sverige är det vanligt att leken på fritidshem fokuserar på lärande och att utveckla sin sociala kompetens. En konsekvens av det är att miljön och materialet ofta är tillrättalagt för att främja den lek som man uppfattar leder till det lärande man strävar efter, visar Eva Kane i sin avhandling.

Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden

2015-11-23
Det övergripande syftet med Karin Kittelmann Flensners studie är att ta reda på hur religionskunskapsämnet formas i praktiken i samspel mellan ämnesinnehåll, lärare och elever, hur diskussionerna går under lektionerna och hur elever förhåller sig till religionskunskapsämnets innehåll.
Omslag Skolporten 4 2015 megameny
Forskning och utveckling kategorier

Yrkesetiken måste synas

2015-11-11
Marita Cronqvists avhandling är en angelägen inventering av yrkesetikens roll i lärarutbildningen, menar Skolportens lärarpanel som nu har valt ut avhandlingen som Skolportens favorit.
19101121