Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Favorit"

Visar sida 10 av 21

Forskning och utveckling kategorier

Komplex vardag präglar lärarrollen

2016-09-20
Lärarnas ledarroll handlar om att hantera komplexa situationer där olika men lika viktiga intressen stundom krockar. "En balansgång”, säger Maria Olsson som i en forskningscirkel studerat lärarnas syn på sin egen ledarroll.
Forskning och utveckling kategorier

Kriget födde värdegrund

2016-09-08
Svenska lärare stod stadigt fast vid sina demokratiska ideal gentemot Tyskland under andra världskriget. Det visar Per Höjebergs avhandling, som valts ut som Skolportens favorit av lärarpanelen.

Lärares ledarskap som möjliggörande och begränsande i mötet med "alla" barn. En deltagarorienterad studie

2016-09-05
Lärarna behöver rikta speciellt fokus mot enskilda barn för att ge stöd och främja relationen med barnet. Samtidigt begränsas då lärarnas möjligheter att ägna sig åt de andra barnen. Detta dilemma belyser Maria Olsson i sin avhandling om lärares ledarskap.
Forskning och utveckling kategorier

Mötet är det viktiga

2016-06-08
Ann-Louise Ljungblad har forskat om relationen mellan lärare och deras elever. Nu har Skolportens lärarpanel valt ut hennes avhandling som Skolportens favorit.
Forskning och utveckling kategorier

Vi och dom i religionsundervisningen

2016-03-30
Undervisningen i religionskunskap på gymnasiet präglas av en stark icke-troende norm, visar Karin Kittelmann Flensners forskning. Nu har Skolportens lärarpanel valt ut hennes avhandling som Skolportens favorit.
Forskning och utveckling kategorier

Låt leken spela större roll

2016-02-09
Hur kan leken främjas i en skola som premierar mätbarhet? Det frågade sig Eva Kane när hon arbetade som fritids­pedagog – en frågeställning som hon sedan tog med sig in i forskningen. Nu har Skolportens lärarpanel utsett avhandlingen till Skolportens favorit.
Forskning och utveckling kategorier

”Mellanmänskliga relationer måste levas varje dag”

2016-02-09
Lärarens pedagogiska takt och hållning är avgörande i relationer mellan lärare och elever som vilar på respekt och tillit. Deltagande lärare har utvecklat en hög beredskap att möta oberäkneliga situationer i undervisningen. Ann-Louise Ljungblads forskningsresultatet visar att mellanmänskliga relationer måste levas varje dag.
19101121