Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Fackligt"

Visar sida 1 av 3

Välj typ av innehåll inom kategori "Fackligt":

Forskning och utveckling kategorier

Lisa Eklöv: Den relationella läraren kan inte vara bara lärare

2023-10-10
Skolan och läraryrket präglas av en relationsdoktrin, skriver Lisa Eklöv, rektor. Vi bör inte bli förvånade att lärarprofessionen även ska axla psykologens, vaktmästarens och administratörens roller. Det blir därför motsägelsefullt när fackförbundet Sveriges lärare kampanjar för att lärare ska få vara bara lärare.
Forskning och utveckling kategorier

Lärarlegitimation som facklig professionsstrategi. En analys av den svenska legitimationsreformen som argument för lärares (re)professionalisering

2020-09-15
Charlotte Baltzer har forskat om läraryrkets professionalisering  genom att särskilt undersöka hur de fackliga organisationerna, Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet, argumenterat för införande av lärarlegitimation.

Tema arbetsmiljö: Bara vara lärare – en omöjlig uppgift

2017-10-08
Ett stigande antal arbetsuppgifter i kombination med ensamheten i själva klassrumssituationen kan vara en anledning till att många lämnar yrket. "Lärarna kan inte både vara lärare, kuratorer, psykologer, läkare och socionomer", säger Petra Lindfors, professor i arbets- och organisationspsykologi.

Vad krävs för att förändra undervisningen med IT?

2014-08-31
Att utveckla och förändra skolans undervisning med hjälp av IT och digitala medier är sedan länge en viktig fråga på agendan i många länder. Men det har visat sig vara lättare sagt än gjort.
1 2 3