När det mätbara får allt större betydelse fokuserar svensklärarna mer på språkutveckling, läsförståelse och läsförmåga i skönlitteraturundervisningen – och mindre på elevernas läsupplevelser. Det visar en avhandling av Spoke Wintersparv.
Värdegrundsarbetet kommer sällan fram i samtalen i bildämnet – trots att bilder har en stor roll i elevernas vardag och i sociala medier. Det visar Hanna Ahrenby som forskat om lärares möjligheter att integrera värdegrundsfrågor i bildundervisningen.
En älg som gillar datorspel och pizza, eller en reggaekrokodil med virkad mössa och dreadlocks. Det är några av de djurtroféer och karaktärer som slöjdläraren Karolin Wagners elever har skapat, med hjälp av både traditionella och framtida tekniker.
När eleverna fick använda film i svenskan blev de både aktiva och kreativa, visar Simon Wessbos avhandling om skönlitteratur och film i svenskämnets litteraturundervisning.
En perfekt uppgift för distansundervisning. Bildläraren Lisa Lings elever har fått formge ett bokomslag i collageform. Målet är att skapa en komposition med ett tydligt bildspråkligt budskap.
Frågan om hur praktiska respektive teoretiska kunskaper ska värderas av skola och samhälle är en evig fråga. Eva-Lotta Hultén tar sin utgångspunkt i den schweiziske pedagogen Johann Heinrich Pestalozzi för att lyfta fram det praktiska görandets betydelse.
Bildläraren Leena Joandis låter eleverna intervjua och teckna porträtt av äldre personer. "Det blir verkligen en högtidsstund. Värdegrund i praktisk arbetet", säger hon om mötet mellan olika generationer.
Stora elevgrupper, tillgång på material och dagens kunskapssyn gör det svårt för bildlärare att integrera värdegrundsarbete i sitt ämne, visar en ny avhandling. "Vi borde lära eleverna mer om vad deras bilder förmedlar och få in mer kritisk analys", säger forskaren Hanna Ahrenby.
As educators, we all want our students to experience academic success. By understanding the cognitive needs of our students with trauma, we are better positioned to support their abilities and make learning feel safe, writes visual arts teacher Ava Cotlowitz.
På Triangelns förskola ville man bli bättre på att erbjuda barnen estetiska lärprocesser och valde därför att satsa på skaparverkstäder i de gemensamma utrymmena. "Syftet är att barnen ska få prova olika material och tekniker, att de ska få bekanta sig med olika estetiska uttrycksformer", säger Ingela Cedervall, ateljerista på Triangelns förskola.