Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Engelska"

Visar sida 6 av 12

Forskning och utveckling kategorier

English Only på högstadiet?

2019-05-10
Undervisning i engelska präglas ofta av ett ideal där läraren uteslutande pratar engelska. Även om det är bra att prata så mycket engelska som möjligt kan följden bli att förkunskaper som eleverna har i andra språk inte används.
Forskning och utveckling kategorier

L2 Instruction and Collocation Learning: Classroom intervention research on input processing with L1 Swedish adolescent learners of English

2019-03-27
I sin avhandling har Per Snoder utforskat hur undervisning i engelska kan främja inlärning av kollokationer, en typ av vanlig ordkombination på engelska bestående av ett verb och ett substantiv. Kollokationer av denna typ är viktiga att kunna men ställer ofta till problem för andraspråksinlärare.
Forskning och utveckling kategorier

Speltid väger tyngre än typ av dataspel när ungdomar lär sig engelska

2019-02-04
Tonåringar som spelar dataspel på fritiden får ett stort engelskt ordförråd och är speciellt duktiga på riktigt svåra ord jämfört med jämnåriga som inte spelar. Den tid ungdomarna lägger på spelandet visar sig dessutom ha större betydelse för ordförrådet än vilken typ av dataspel som spelas. Det visar en omfattande studie av forskaren Pia Sundqvist…
Forskning och utveckling kategorier

Engelska när man inte vill och kan

2019-01-22
Engelska är ett viktigt ämne, och ofta även efterlängtat. För elever med dyslexi och/eller svårigheter med språket kan det bli riktigt besvärligt och några tappar lusten och självförtroendet. Astrid Frylmark, logoped och metodutvecklare, beskriver vad som kan vålla svårigheter vid olika typer av språkliga problem och presenterar förslag på arbetssätt.
156712