Time and its management, as evident in the scheduling, sequencing and structuring of activities, is important in early childhood education (ECE). While ECE apps have been changing teaching and learning practices for over a decade, research has yet to examine how they represent and manage time. To address this gap, we analysed the representation and…
Virtual Exchange främjar lärarstudenters interkulturella medvetenhet och globala engagemang. Det visar Malin Reljanovic Glimäng i sin avhandling om vilken potential VE har för blivande ämneslärare i engelska.
Bilden får en allt större betydelse i vårt samhälle, därför är det också viktigt att undervisa elever om bilder och fotografier, menar forskaren Maria Söderling. När lärare använder fotografi i undervisningen kan det också förändra och utveckla elevers lärande, konstaterar hon.
Malin Reljanovic Glimäng ha har undersökt hur Virtual Exchange kan användas för att främja kritisk interkulturalitet och glokal medvetenhet hos blivande ämneslärare i engelska.
Vi lär oss språk bättre via glosor än läsning. Men svenska lärare går tvärt emot vetenskapen. ”De tar för givet att eleverna ska lära sig av bara farten”, säger en av världens mest profilerade språkforskare.
A compulsory foreign language in Finland starts now in Grade 1 instead of Grade 3. The change has forced teachers to adopt new teaching methods. As young learners are not yet literate, teaching should focus on oral skills and awareness of diversity. Video data from 19 early foreign language lessons of five English, German, or…
Att få in träning av muntliga språkfärdigheter i engelska och moderna språk är ofta en utmaning för lärare. Ny forskning av Elin Ericsson visar att AI-baserad konversationsträning kan vara ett stöd i elevernas lärande. Mest uppskattades de digitala ”samtalskompisarna” av elever med lägre betyg.
Glosträning och ordinlärning har kommit i skymundan i engelskundervisningen, menar forskaren Denise Bergström som granskat läromedel och intervjuat lärare. Hon har ett tydligt budskap: "Våga fokusera på ordkunskap, det finns inget fult i det!"
Eleverna har blivit säkrare på engelska, inte bara på att skriva utan också på uttal och förståelse, vilket syns på de nationella proven. ”Cirkelmodellen gör eleverna kreativa utan att de tänker på det. Och jag får syn på fler elevers tankar och funderingar”, säger läraren Rebecka Ungh Wolf.