Det är inte typen av funktionsnedsättning som avgör om ungdomar känner sig delaktiga i skolan eller inte. I stället är det stödet hemifrån och av lärare som spelar störst roll, visar Frida Lygnegårds avhandling.
Pernilla Kallbergs avhandling bidrar till att belysa hur lärares målmedvetna handlingar för att skapa en fungerande undervisningsmiljö i övergången blir särskilt värdefulla ur utbildningssynpunkt, i form av uppmärksammade socialisationsprocesser.
Ett hälsoprojekt mellan forskare och ungdomar i Angered gav positiva effekter. Uppföljningen två år senare visade inte på någon ökad fysisk aktivitet – men hälsointerventioner är inte meningslösa, menar forskaren Andreas Fröberg.
Elevers lekar i olika typer av kamratgrupper skapar olika slags känsloenergier. De här energierna påverkar klassrumsklimatet, visar Maria Heintz som forskat om skolbarns sociala samspel.
Järfälla kommun är en av Sveriges kommuner som startat ett inflytandecafé. Detta riktar sig till ungdomar och unga vuxna med funktionsnedsättning. Forskaren Jenny Rosendahl, vid Specialpedagogiska institutionen, undersöker hur det ser ut med demokrati och inflytande i kommunen för denna grupp samhällsmedborgare.
Maria Heintz vill med sin avhandling öka förståelsen för barns kamratskapande gruppinteraktioner i syfte att stödja lärarnas uppdrag att arbeta mot kränkande behandling.
Christopher Holmbergs avhandling handlar bland annat om ungdomars erfarenheter av en hälsopromotiv skolbaserad intervention om mat och fysisk aktivitet, med fokus på aspekter relaterade till egenmakt och möjligheter för lärande.
Barn som ofta är aktivt engagerade i förskolans vardag har bättre förutsättningar att utvecklas och lära sig nya färdigheter, visar Madeleine Sjöman i sin avhandling.
Känsla av tillhörighet är en grundbult för elevers engagemang i skolan. Helena Anderssons forskning visar också att dynamiska gruppindelningar över klassgränser ökar engagemanget bland eleverna.
I idrott och hälsa gäller det att prestera här och nu. Ämnet ger ingen tid att öva och träna på färdigheter, visar Madeleine Wiker som forskat om elevers upplevelser av idrott och hälsa i skolan.
Helena Andersson har identifierat aspekter som påverkar engagemanget i skilda skolkontexter och vill med det bidra med kunskap om elevers engagemang i skolans verksamhet.