God stämning i klassrummet, uppgifter på olika nivåer och traditionell lärarledd undervisning. Det är delar som eleverna uppskattar, visar en studie om elevinflytande.
I sin avhandling har Matteo Cattaneo undersökt hur lärare kan lyssna mer på barnen. Han ser storytelling som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg: "Genom storytelling är det möjligt att se på världen med andra ögon och med nya perspektiv", säger Matteo Cattaneo.
Idrott och hälsa kan fungera som en plattform för barn att vara kreativa, utveckla sina språkkunskaper och utöva inflytande. Det menar Matilda Lindberg som forskat om empowerment hos elever i idrott och hälsa med hjälp av cirkusaktiviteter.
Björn Kindenberg och Magdalena Fernler på Grimstaskolan i Vällingby har skrivit en utvecklingsartikel om hur eleverna kan visa vägen till en god undervisning.
Cirkusaktiviteter som ett inslag i ämnet idrott och hälsa kan ge flera vinster. Det visar Matilda Lindberg i sin avhandling där hon använt cirkus som pedagogiskt verktyg. Hennes arbete syftar till att främja elevers möjlighet till inflytande och föreslå en förändring av undervisningen i idrott och hälsa.
Det finns en diskrepans mellan lärarnas och elevernas syfte med undervisningen i hem- och konsumentkunskap. Det visar Gita Berg i sin avhandling om hälsoaspekten i relation till mat i ämnet hem- och konsumentkunskap.
Tydligt fokus på delaktighet och inflytande för både barn och medarbetare gav positiva resultat i förskolans arbete kring hållbarhet. Det visar förskollärarna Sofie Spångberg och Susanna Fors i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Hållbar förskola.
"Från grundskolan och gymnasiet är vi inskolade i att det finns en läroplan. Som student kan du vara med och påverka," säger Max Vermunt. Han och läraren Johanna Björklund bjuder in studenter till en workshop – som är startskottet för ett nytt projekt som ska göra det enklare för studenter att påverka.
När ungdomar bjuds in att delta i kommunala medborgardialoger blir deras deltagarroll och makt begränsad och styrd – trots att syftet var motsatsen. Det visar Simon Magnussons avhandling.
Unga vuxna som har intellektuell funktionsnedsättning upplever ett starkt utanförskap, och ser sig inte inkluderade på samma villkor som andra medborgare i samhället. Det visar Jenny Rosendahls forskning.
Eleverna ser fler möjligheter men också farhågor med digitala verktyg jämfört med lärare. Det visar Tiina Leino Lindell som i sin avhandling undersökt skolans digitalisering och dess utmaningar.