Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Elevhälsa"

Visar sida 33 av 57

Daglig fysisk aktivitet för elever med NPF ger ökad koncentration och ork

2019-03-06
Med dagliga, korta fysiska rörelsepass i klassrummet ökade både energin och glädjen bland eleverna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det visar lärarna Katarina Löf Hagström och Daniel Carlberg samt motorikpedagog Maria Ståhl på Eklidens skola i Nacka. 
Forskning och utveckling kategorier

De utvecklar elevhälsoteamet för att höja elevernas kunskapsresultat

2019-02-28
I Robertsfors satsar kommunen på att förändra arbetet i elevhälsan från enbart åtgärdande till förebyggande och främjande. Ett exempel på en sådan åtgärd är att lägga matematiklektioner på förmiddagen i stället för på eftermiddagen när eleverna börjar bli trötta. En så liten förändring kan betyda mycket positivt för elever med funktionsnedsättning och även för övriga elever…

Möjligt att identifiera psykisk ohälsa hos förskolebarn

2019-02-18
Det är fullt möjligt att identifiera psykisk ohälsa i form av beteendeproblematik hos små förskolebarn. Berit Gustafsson pekar på beteendeproblem i kombination med hyperaktivitet som en stor riskfaktor.
132333457