Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Elevhälsa"

Visar sida 30 av 60

Rutiner ökar inkludering för placerade elever

2020-01-15
Tydlig ansvarsfördelning i syfte att stärka inkludering vid elevplaceringar. Specialpedagog Jenny Karlsson i Västerås stad har skrivit en utvecklingsartikel om ett gemensamt aktionsforskningsprojekt mellan skola och särskilda undervisningsgrupper.

Utbildning som en möjlig interventionsväg

2020-01-13
Barn med erfarenhet av samhällsvård klarar sig sämre som vuxna i jämförelse med andra jämnåriga barn. Förbättringar av dessa barns utbildningsutfall kan vara en möjlig väg för att också förbättra deras framtida utveckling, en väg som tidigare till stor del har förbisetts. Det visar Hilma Forsmans avhandling.

Keeping track of time: Daily time management, participation, and time-related interventions for children, adolescents, and young adults with neurodevelopmental disorders

2020-01-08
Birgitta Wennberg har undersökt tidshantering i vardagen och tidsrelaterade interventioner som syftar till att underlätta delaktighet i vardagslivet för barn, ungdomar och unga vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Child maltreatment among young adolescents: Effects on mental health, academic functioning and substance use

2020-01-07
Johan Melander Hagborgs forskning visar att ungdomar som utsatts för våld och övergrepp löper ökad risk för både psykisk ohälsa, drogproblem och skolfrånvaro jämfört med sina jämnåriga.

Elevers röster lyfts fram i bok om hot och våld i skolan

2019-12-11
Hot, våld och trakasserier i skolan uppmärksammas allt oftare och väcker debatt. Mer sällan kommer dock eleverna själva till tals. I en nyutkommen bok skriven av forskare vid Göteborgs universitet vittnar eleverna om hur våld och kränkningar finns i deras vardag. De uttrycker även vad de anser krävs för att skapa en trygg och säker…
129303160