Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Elevhälsa"

Visar sida 24 av 60

”Man är ju typ elev, fast på avstånd”: problematisk skolfrånvaro ur elevers, föräldrars och skolpersonals perspektiv

2021-01-13
Tobias Forsell vill med sin avhandling bidra till ökade kunskaper om problematisk frånvaro i grund-skolan och vilka faktorer och processer som utmynnar i frånvaro, men även omvänt till att öka närvaron i skolan.
Forskning och utveckling kategorier

Tre små ord som räddade skolan

2020-11-27
Detta är ingen ledarskapsbok i den bemärkelsen man är van vid, men den visar vilken avgörande betydelse ett starkt ledarskap har. Måste erkänna att denna bok var så intressant att jag sträckläste de sista 100 sidorna som om det vore en spänningsroman. Ett gott betyg må jag säga, skriver Per Hällström i en recension.
Forskning och utveckling kategorier

Schools bring mindfulness to the classroom to help kids in the Covid-19 crisis

2020-11-26
More schools are introducing mindfulness -- even remotely -- to help students cope with the mental and emotional effects of the coronavirus pandemic. Megan Sweet, senior director of program and impact at the nonprofit Mindful Schools, says the public health crisis has moved mindfulness from a "back burner item to something that is in front-of-mind…
Forskning och utveckling kategorier

Mer systematik i elevhälsoarbetet

2020-11-20
Sedan en tid tillbaka arbetar några av Malmös grundskolor för att implementera modellen STFL (systematiskt tillsammans för lärande) i sitt elevhälsoarbete. Tanken är att arbetet ska bli ännu mer samarbetsbaserat och metodiskt.
123242560