Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Elevhälsa"

Visar sida 22 av 57

Forskning och utveckling kategorier

Tre små ord som räddade skolan

2020-11-27
Detta är ingen ledarskapsbok i den bemärkelsen man är van vid, men den visar vilken avgörande betydelse ett starkt ledarskap har. Måste erkänna att denna bok var så intressant att jag sträckläste de sista 100 sidorna som om det vore en spänningsroman. Ett gott betyg må jag säga, skriver Per Hällström i en recension.
Forskning och utveckling kategorier

Schools bring mindfulness to the classroom to help kids in the Covid-19 crisis

2020-11-26
More schools are introducing mindfulness -- even remotely -- to help students cope with the mental and emotional effects of the coronavirus pandemic. Megan Sweet, senior director of program and impact at the nonprofit Mindful Schools, says the public health crisis has moved mindfulness from a "back burner item to something that is in front-of-mind…
Forskning och utveckling kategorier

Mer systematik i elevhälsoarbetet

2020-11-20
Sedan en tid tillbaka arbetar några av Malmös grundskolor för att implementera modellen STFL (systematiskt tillsammans för lärande) i sitt elevhälsoarbete. Tanken är att arbetet ska bli ännu mer samarbetsbaserat och metodiskt.
Forskning och utveckling kategorier

Elevhälsa i praktiken - hur gör vi?

2020-11-01
Hur går man från en bortvalsskola i kris till en stabil skola som genomsyras av kunskap, trygghet och trivsel? Just den resan har Årets rektor 2020, Semira Vikström, och skolledaren Erik Hall gjort med Visättraskolan. Tillsammans med forskaren Ingrid Hylander har de skrivit boken "Elevhälsa i praktiken - hur gör vi?".  
121222357