Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Dyslexi"

Visar sida 5 av 10

Forskning och utveckling kategorier

Fredrik Sandström: Det är ett svek att “anpassa bort” rätten att lära sig läsa och skriva

2019-12-05
Lärare som värnar alla elevers rätt att lära sig läsa och skriva kan paradoxalt nog framstå som “elevfientliga” i andras ögon. Men att överge strävan att alla elever ska bli läs- och skrivkunniga, är ett gigantiskt svek. Alla elever behöver bli läsande och skrivande samhällsmedborgare, skriver Fredrik Sandström, svensklärare på högstadiet.
Forskning och utveckling kategorier

How a school for students with dyslexia is changing the game for struggling readers — and the state conversation on reading

2019-10-24
A public school in Colorado is gaining attention for its success in educating students who have dyslexia. Some families have moved to the area and others are making long commutes so their children can attend the Academy for Literacy, Learning & Innovation Excellence, which serves students in grades two through five with small classes, daily…
Forskning och utveckling kategorier

Prisas för forskning som mäter språkinlärning i hjärnan

2019-10-08
Varför har vissa barn svårare att lära sig läsa och skriva? Det vill forskaren Johan Mårtensson vid Lunds universitet ta reda på med hjälp av den senaste magnetröntgentekniken. Nu prisas hans gränsöverskridande forskning, som kombinerar språkvetenskap, kunskap om hjärnans förändrade strukturer och klassrumspedagogik, av LMK-stiftelsen.
145610