I dag den 7 oktober uppmärksammas Världsdyslexidagen, och aktuell forskning visar att tidiga insatser för att hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter, redan i fyraårsåldern, gör allra mest nytta.
As the new school year gets into full swing, educators are likely to shift their focus from worrying about the depth of learning loss for students as a group, and begin zeroing in on where individual students are at. Nevertheless, looking at the differences in learning lost between two different groups of students, one from…
Mange elever med dysleksi har problemer i matematik, derfor skal læreren have værktøjer, der skaber muligheder for ordblindes faglige udvikling, siger Morten Kristen Rygner.
Carsten Elbros bog henvender sig især til alle, der beskæftiger sig med ordblindes og andres læsevanskeligheder. Andenudgaven er forbedret og opdateret, men formålet er det samme som med førsteudgaven: at formidle den nyeste forskning om ordblindes vanskeligheder.
Många av de extra anpassningar som görs i skolan är generella och ingenting annat än en förenkling, förtunning och reducering av undervisningens innehåll, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
Dyslektiker blir hjälpta av den anpassning som de får i form av extra tid på högskoleprovet. Det konstaterar Marcus Strömbäck Hjärne vars forskning också visar att högskoleprovet överskattar förmågan för studenter med invandrarbakgrund att klara högre studier.
Rasmus Pernesten gjorde allt för att ingen skulle märka att han inte kunde läsa och skriva. Vändpunkten kom med hjälp av lärare och specialpedagog – och en fantasybok. Att läsa är den bästa medicinen för en dyslektiker, säger han i dag.
Med en ny strategi for sprog og læsning har skoler og lærere i Mariagerfjord Kommune sat fokus på ordblindhed. Indsatsen er forankret i PPR, og målet er at identificere ordblinde elever så tidligt som muligt, guide dem i hjælpemidler og give dem selvindsigt.
Teaching students to read has always been a challenge, but educators say teaching the skill remotely presents additional obstacles. Matt Cooper Borkenhagen, a language researcher and graduate student in psychology at the University of Wisconsin at Madison, says reading is an "intrinsically complex" skill, cautioning that even the best strategies often rely on in-person learning,…